Европейският съюз (ЕС) предлага план за ограничаване на цената на руския дизел до 100 долара за барел - ниво, което може да е достатъчно високо, за да подсигури движението на потоците, съобщава Bloomberg.
Европейската комисия (ЕК), изпълнителният орган на ЕС, обмисля какъв да бъде таванът, след като Г-7 предложи ценови диапазон, базиран отчасти на съществуващия таван за руския суров петрол. Блокът е готов да забрани вноса на рафинирани руски продукти от 5 февруари като част от санкциите срещу Русия заради нахлуването ѝ в Украйна.
ЕС и Г-7 искат да наложат тавани на цените на руския износ за трети страни, но ценообразуването остава променливо и волатилно. Цена от 100 долара за барел би се прилагала за продукти като дизела, който се търгува с премия спрямо суровия петрол, изтъкват източници, запознати с въпроса. Ограничение от 45 долара за барел ще се прилага за продукти като мазут. Цифрите все още подлежат на промяна, тъй като разговорите между страните членки на блока продължават.
Преговорите за нивата на цените се усложняват от усилията на ЕС да балансира между две конкуриращи се цели: ограничаване на руските приходи и предотвратяване на скокове на цените или недостиг на ключови продукти на световния пазар. ЕС ще трябва единодушно да постигне съгласие за нивата на тавана на цените, които след това Г-7 ще трябва да одобри.
Европейските дипломати ще започнат да обсъждат ценовите нива в петък и се очаква разгорещените преговори да продължат през следващите няколко дни, като държавите се стремят да наложат по-строги ограничения върху руските приходи от износ на петрол и да засилят по-широките санкции на ЕС срещу Москва.
Политиците в ЕС са притеснени по-специално от евентуален недостиг на дизел след забраната, а таванът на цените има за цел да гарантира, че руският износ ще продължи.
„Очакваме руските суровини да останат до голяма степен незасегнати от това“, коментира Алън Гелдър от Wood Mackenzie Ltd. „Потоците до голяма степен ще продължат и това ще намали приходите на Русия“, добавя той.
Руските доставки вече се търгуват с голяма отстъпка спрямо тези от други доставчици, което означава, че въздействието върху приходите на руските продавачи може да не е толкова голямо, показват данни на S&P Global Commodity Insights.
Фирмата, по-известна сред търговците на петрол като Platts, заедно с конкурента си Argus Media Ltd, спря някои оценки на руския дизел по-рано този месец в подготовка за забраната на ЕС за внос по море. На 10 януари Platts оцени руския дизел с отстъпка от 113,50 долара за тон, или 15,20 долара за барел, спрямо неруските продукти.
Механизмът за таван на цените работи, като позволява на европейските компании да предоставят финансиране и застраховка за износ на петрол от Русия, чиято цена не е по-висока от нивото на тавана.
Въпреки че таванът вероятно няма да има сериозно въздействие, забраната за внос на ЕС може да има сериозен ефект. Мерките ще лишат Русия от нейния водещ пазар за износ на дизелово гориво, а блока от основния му външен доставчик. Съществува и съмнение дали Русия ще успее да намери достатъчно алтернативни купувачи.
Представители на Г-7 очакват, че руският дизел, продаван в момента в Европа, вероятно ще намери купувачи в Латинска Америка и Африка. Междувременно Европа ще се опита да купува дизел от Близкия изток и САЩ, които в момента доставят предимно на Латинска Америка и Африка. Промените биха могли да доведат до по-високи разходи за доставка, тъй като някои товари ще трябва да изминават по-голямо разстояние.