Според изготвена от Европейската комисия оценка въздействието на санкциите на Европейския съюз върху собствената му икономика досега се е ограничило до няколко конкретни сектора.
Ограничителните мерки са предизвикали проблеми с доставките в сектори като дърводобива и благородните метали, но по-широките смущения са се дължали най-вече на тенденциите на световния пазар, войната на Русия в Украйна и ответните мерки на самата Москва, предава Bloomberg, позовавайки се на лице, запознато с анализа.
Оценката на въздействието, която беше поискана от държавите членки, е публикувана в момент, в който държавите от ЕС обсъждат предложения за девети пакет от санкции, които ще бъдат насочени срещу достъпа на Русия до безпилотни летателни апарати и ще наложат допълнителни ограничения върху инвестициите, банките и износа на технологии.
Блокът се опитва да адаптира санкциите си така, че да наказва повече Москва, отколкото собствените си държави членки. Унгария, която се противопостави на някои от усилията на ЕС да наложи санкции на конкретни цели, обвини санкциите на блока за икономическите си затруднения, но анализът показва, че критиките са преувеличени.
525,5 млрд. евро |
е стойността на над 150 национални мерки за смекчаване на шока от руската инвазия срещу Украйна. |
Към края на ноември ЕС е одобрил повече от 150 национални мерки за смекчаване на шока от руската инвазия срещу Украйна като част от временната кризисна рамка, която позволява гъвкавост в рамките на правилата за държавна помощ, твърди източникът, пожелал анонимност, тъй като документът не е публикуван публично. Според оценката мерките възлизат на 525,5 млрд. евро.
ЕС се опитва да изясни или дори да промени санкциите си, за да се увери, че те няма да засегнат износа на храни от Русия или да ограничат твърде силно продажбите на петрол.
Преди инвазията на Русия се очакваше икономиката на ЕС да се разшири значително, като до голяма степен се върне към нивата на производство отпреди пандемията. Вместо това войната доведе до по-високи цени и прекъсвания на веригата за доставки и постави под напрежение публичните финанси, тъй като правителствата се опитват да смекчат въздействието на нарастващите разходи за енергия.
Ръстът на цените на енергията беше особено силен в ЕС в сравнение със САЩ и Япония, като постави предизвикателства пред конкурентоспособността и доведе до намаляване на производството в няколко завода. Според оценката мерките, въведени от държавите членки за ограничаване на въздействието на високите цени на енергията върху домакинствата и дружествата, се очаква да доведат до нетни бюджетни разходи в размер на 0,9% от брутния вътрешен продукт на ЕС през 2022 г.
След политическия натиск за постепенно намаляване на зависимостта на Европа от Русия и забраната за нейния морски суров петрол вносът на газ и петрол от Москва е намалял значително и в момента възлиза на около една трета от нивата, наблюдавани в началото на годината, се посочва в оценката. Преходният период за забрана на морския петрол, както и изключенията за суров петрол, доставян по тръбопроводи, са позволили на пазарните участници да осигурят достатъчно алтернативи за момента, да се справят с инфраструктурните затруднения и да модернизират рафинериите.
Според оценката обаче продължаващи смущения в доставките на руски газ могат да влошат перспективите за инфлацията и икономическата активност. Доставките по няколко маршрута вече бяха прекъснати.
Въпреки че през първата половина на тази година БВП на ЕС нарасна, годишната инфлация в блока достигна 11,5% през октомври, а растежът в целия блок е неравномерен, като в някои страни той е нисък или отрицателен. Потребителското доверие е рекордно ниско и според източника не може да се изключи рецесия.
9% |
е делът на руския внос в ЕС от общия спрямо 45% преди войната. |
Ограниченията за износа за ЕС са разработени така, че да сведат до минимум въздействието върху веригите за доставки. Вносът от Русия е спаднал до около 9% от общата входяща търговия от 40%-45% преди войната, като ключовият внос е заменен от страни като Турция, Бразилия, Южна Корея и Индия.
Въпреки това забраната за внос на дървесина е допринесла за повишаване на цените и все още има някои проблеми с доставките на шперплат и дъб, се посочва в оценката.
При някои продукти недостигът се дължи по-скоро на войната и мерките, предприети от Москва, отколкото на санкциите. Вносът на редки газове, като неон и ксенон, които са необходими за производството на дървени стърготини, се е сринал.
Досега ударите по критични суровини, които не са обект на санкции, са били в до голяма степен избегнати. Оценката показва, че вносът на алуминий, никел и титан се е увеличил, а на паладий и мед леко е намалял.
Според анализа една от уязвимите страни, които войната в Украйна разкри, е зависимостта на ЕС от руските железници и коридори за товарни превози с Китай. Проблемът вероятно ще се отрази на транспортните разходи и се прибавя към предизвикателствата при въздушния превоз на товари, както и към трудностите при превоза на товари в предимно китайски пристанища.
Цените на няколко позиции хранителни и селскостопански продукти, които се повишаваха преди войната, започнаха да спадат отчасти благодарение на Черноморската инициатива за зърно и създаването на т.нар. пътища на солидарността, става ясно от оценката.