Трябва да има сливане между начина, по който бизнесът управлява своите корпорации и политиците, които имат лостове за взимане на важни решения, свързани с управлението на една цяла държава. Трябва да се вземе доброто от едното и от другото. Това каза Максим Бехар, основател и главен изпълнителен. директор на M3 Communications Group, в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria.
"Бъдещето е в бизнес лидерите, ако те съумеят, заедно с политиците да изработят такава схема, че да управляват държавите по друг, по нов начин"., изтъква Бехар.
За срива на доверието към политиците, особено по време на пандемията, гостът каза, че една от причините са социалните медии, които дават много по-ясна представа какво правят политиците и дали изпълняват своите обещания.
"Следят ги от сутрин до вечер и политиците вече не могат да обещават на едро неща, които не могат да изпълнят. Социалните медии дават възможност за този 24-часов, 7 дни в седмицата контрол. По този начин, благодарение на прозрачността на социалните медии, те лъсват - кой може и кой не може", коментира Бехар. "За голямо съжаление, политиката е направена така, че повечето от хората в нея са случайно попаднали там. Трябва да има хора на бизнеса, хора - романтици, хора, които умеят да водят - лидери. Не само в България (България е ужасен пример), но навсякъде има случайни хора, които отиват в политиката. В бизнеса не може да има случайни хора. Ако случаен човек попадне там, той фалира", добавя гостът.
Той е убеден, че има начин потребителите на социалните медии да започнат да ги използват избирателно и когато видят, че има лъжа, ще започнат да я различават.
"Друго предимство на социалните медии, е, че са интерактивни и ако срещу теб има написана лъжа, можеш да се защитиш. "Те направиха света много по-прозрачен", добавя Бехар.
Според него бизнесът трябва да даде тон на политиците. „Аз споделям тази теза от години, че политиците взеха твърде много пространство за сметка на бизнеса в управлението на държавите и във взимането на решения", посочва Бехар,
По думите му бизнес лидерите не са месии, но те са тези, които могат бързо да променят правилата. „Политиците не могат. Там има правила, които важат от 17 век- избори, гласуване, демокрация, мнозинство. Тези правила естествено ще се сринат един ден“, каза Максим Бехар. "Политическата система не работи, но бизнесът може да променя своята позиция, правилата на играта, своите послания, съобразно времето", добавя той.
Коментирайки причините за спада на доверието в медиите, гостът сподели, че отново основната причина са социалните мрежи. "Много от хората под медии разбират и класическите, и социалните медии. Слагат ги под един общ знаменател. Да, разбира се, доверие в социалните медии няма да има, защото 4 млрд. души по света оперират в социалните мрежи. Големият проблем е, че всеки един от тези 4 млрд. души, смята че е главен редактор на своята медия. За това е логично да е ниско доверието към медиите", изтъква Бехар. "В социалните медии може да има фалшиви новини, омраза, различни послания, но в крайна сметка основната им роля е образователната. Ние научваме интересни новини, кой какво прави, какво му е настроението дори. Да, има хейт, има фалшиви новини, които се тиражират. Но когато си опитен, ти знаеш как да си провериш информацията. Не само професионалистите, но и обикновените хора ще стават все по опитни с това", категоричен е експертът.
По повод факта, че по време на пандемията има огромно обедняване на населението по света, а най-богатият един процент е удвоил състоянието си, Бехар каза, че "всички ние трябва да мислим не как този малък процент от населението на Земята, който печели милиарди, да стане по-зле, а как ние да станем по-добре. "Защото, ако те станат по-зле, ние няма да станем по-добре".
Целия разговор може да намерите на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.