Общият показател на доверие на потребителите през октомври намалява с 3,8 пункта в сравнение с юли (от -8,4% на -12,2%), отчита Националният статистически институт (НСИ). Засилва се песимизмът на потребителите както по отношение на икономиката, така и на личните финанси.
Понижение на потребителското доверие се отчита и сред населението в градовете, и в селата - съответно с 3,3 и 5,0 пункта.
Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца остава без съществена промяна спрямо предходното наблюдение. Същевременно обаче анкетата регистрира известен песимизъм в прогнозите им за следващите дванадесет месеца, в резултат на което балансовият показател намалява с 3,3 пункта (от -14,6% на -17,9%).
Относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца оценките на потребителите са по-неблагоприятни в сравнение с три месеца по-рано, като и очакванията им за следващите дванадесет месеца се влошават.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания.
Показател на доверие на потребителите
Преобладаващата част от потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени. Инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца обаче са по-умерени спрямо юли.
Последната анкета отчита влошаване на намеренията на потребителите да правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба през следващите дванадесет месеца. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за „покупка или построяване на жилище (вила)” и за „подобрения в дома” през следващите дванадесет месеца.