fallback

Операторът на е-ваучерите bcard цели да разшири пазарния им дял до 45% догодина

Осем оператори създадоха сдружение в защита на интересите на участниците по веригата – освен на операторите на ваучери за храна, но и на търговците и работодателите

17:55 | 16.10.24 г.

Пазарният дял на електронните ваучери bcard е близо 30%, като очакванията са през 2025 г. той да достигне до 45% от пазара. Българският продукт е все по-търсен от търговските обекти, включително и в малките населени места, съобщи Стоилка Арсова, директор на Националната картова и платежна схема.

Според нея предимствата му са, че се предлага на по-ниски такси към институциите, обслужващи и приемащи bcard e-ваучери, в сравнение с международните картови продукти на пазара. „Например, обменната такса, която е компонент от комисионата към търговеца, е 0,3% или пет пъти по-евтина“, посочи тя.

Арсова напомни, че продуктът е разработен изцяло съгласно изискванията на българското законодателство и гарантира, че всички плащания за социални цели се обработват прозрачно, в България, от лицензирани от БНБ участници, и през системата на БОРИКА, която е в основата на технологичната инфраструктура на платежната индустрия в България.

„Bcard e-ваучерите са с ясна отчетност при всяко плащане, не оскъпяват и не създават стрес на пазара“, посочи тя, но отбеляза, че е нецелесъобразно национален социален продукт да се обработва извън страната. По думите ѝ държавата може да се намеси и да се формира общ таван за таксите, като инициативата е на Министерството на финансите.

Арсова обясни, че все повече регистрирани търговци искат да се включат във веригата за плащане с bcard e-ваучери. Тя заяви, че във функциите на ваучерите може да се добавят и дигитализират други средства по наредби, свързани с изплащането на компенсации за вредни условия на труд и помощи за бежанци.

Операторите, които издават националния електронен ваучер за храна, обявиха създаването на сдружение „Борд на българските оператори на електронни ваучери за храна“, като целта му е да се привлече вниманието върху българския продукт като изгодна алтернатива на международните.

„Целта ни е да защитим интересите на всички участници по веригата – не само на операторите на ваучери за храна, но и на търговците и работодателите. В последните дни е показателно, че има проблем, но той не идва от цените на bcard e-ваучери“, коментира Радко Врагов, председател на новосформираното сдружение и прокурист на „Микрофонд“, един от осемте оператора, предлагащи bcard e-ваучери.

Другите компании от учредителите на сдружението са: "Български пощи", "Билла Сървисиз", "Сити инвест Груп", "Мотобул", "Фидуция", "Кауфланд Сървисиз" и финансовото приложение "МайФин" (MyFin).

Според Врагов целта на услугата е в повече служители от българските фирми да остават средства за храна, без да се натоварва веригата, и напомни, че ваучерите са освободени от данъци.

Представителите на сдружението цитираха официалната позиция и на EuroCommerce (водеща европейска организация, представляваща сектора на търговията на дребно и едро) от началото на годината. В нея се казва, че разходите за приемане на ваучерите за храна трябва да бъдат намалени до нормалните нива на междубанкова такса – тази, която се плаща от банката, собственик на ПОС терминала в търговския обект, към банката на оператора на е-ваучери. Обменната такса е определена след консултации с операторите, търговците и всички институции, обслужващи ПОС терминали. EuroCommerce обхваща национални асоциации в 28 държави, секторни асоциации и международни компании и е признат европейски социален партньор за сектора на търговията на дребно и едро.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:55 | 16.10.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още