fallback

Пристанищните работници и оператори в САЩ се договориха за незабавно спиране на стачката

Споразумението предвижда повишаване на заплатите с 62% за срок от шест години

08:53 | 04.10.24 г.

Пристанищните работници и оператори в САЩ постигнаха колеблива сделка за незабавно прекратяване на парализиращата тридневна стачка, която спря доставките на Източното и Южното крайбрежие, съобщиха двете страни, цитирани от Ройтерс.

Споразумението е за повишаване на заплащането с около 62% през следващите шест години, съобщиха двама запознати с въпроса източници, включително работник на стачния пост, който е чул съобщението. Това ще увеличи средните заплати до около 63 долара на час за срока на договора спрямо 39 долара на час в момента.

Международната асоциация на пристанищните работници (ILA), профсъюзът, който представлява работниците, искаше увеличение на заплатите със 77%, докато групата на работодателите – Морският съюз на САЩ (USMX), първоначално повиши офертата си до увеличение с близо 50%.

Сделката слага край на най-голямото спиране на работата в този сектор от близо половин век. То блокира неразтоварени контейнеровози от Мейн до Тексас и застраши с недостиг на всичко – от банани до автомобилни части, предизвиквайки задръстване от закотвени кораби край големите пристанища.

Профсъюзът и пристанищните оператори съобщиха в комюнике, че ще удължат основния трудов договор до 15 януари 2025 г., за да се върнат на масата на преговорите и да постигнат договореност по всички неразрешени въпроси.

„С незабавно действие, всички стачни действия ще спрат и цялата дейност, обхваната от основния договор, ще бъде възобновена“, се казва в съобщението.

Сред ключовите проблеми, които остават неразрешени, е автоматизацията, която според работниците ще доведе до загуба на работни места.

Ръководителят на профсъюза Харолд Дагет заяви по-рано, че работодателите като оператора на контейнеровози Maersk и неговото подразделение APM Terminals North America са приели исканията за спиране на проекти за автоматизация на пристанищата, която застрашава работни места.

Администрацията на президента Джо Байдън взе страната на профсъюза, като оказа натиск върху работодателите да повишат офертата си за постигане на сделка и посочи силните печалби на корабната индустрия след пандемията от Covid-19.

Сделката „представлява изключително важен напредък към силен договор. Колективното договаряне работи“, коментира Байдън в четвъртък. Белият дом е участвал активно в преговорите за постигане на сделка, съобщиха запознати източници.

„Добра новина“

ILA започна стачката на 45 хил. пристанищни работници, първо голямо спиране на работата от 1977 г., във вторник, след като преговорите по нов шестгодишен договор се провалиха.

Най-малко 45 контейнеровоза, които не успяха да разтоварят, стояха на котва край пристанищата на Източното и Южното крайбрежие, обхванати от стачката. Преди началото на стачката в неделя те бяха само три, сочат данни на Everstream Analytics.

Анализатори на JP Morgan заявиха, че стачката ще струва на американската икономика около 5 млрд. долара на ден.

Тя засегна 36 пристанища, включително Ню Йорк, Балтимор и Хюстън, които обработват широка гама от стоки, превозвани с контейнери.

„Решението за прекратяване на сегашната стачка и позволяване на пристанищата по Източното крайбрежие и Крайбрежието на залива на САЩ да отворят отново е добра новина за икономиката на страната“, съобщи Националната федерация за търговия на дребно в комюнике. „Колкото по-скоро постигнат окончателна сделка, толкова по-добре за всички американски семейства“, допълни тя.

Икономисти заявиха, че затварянето на пристанищата първоначално няма да повиши цените на потребителските стоки, тъй като компаниите ускориха доставките през последните месеци на ключови стоки. Но продължително спиране на работата щеше евентуално да се усети, а цените на храните вероятно щяха да реагират първи, според икономисти на Morgan Stanley.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:53 | 04.10.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още