fallback

Пробивът в устройствата на "Хизбула" показва тъмните страни на азиатските вериги на доставка

Взривените устройства отнеха живота на 37 души и раниха около 3000 в Ливан тази седмица

15:00 | 21.09.24 г. 23

Смъртоносният пробив в пейджърите и уоки-токитата с азиатска марка на „Хизбула“ предизвика засилено търсене на пътя на устройствата и показа непрозрачния пазар за по-стари технологии, на който купувачите имат малка сигурност какво получават, пише Ройтерс.

Докато веригите за доставка и каналите за разпространение на по-нови и с по-висок марж продукти са строго управлявани, това не се отнася за по-старата електроника от Азия, където фалшификатите, свръхналичностите и сложните договори за производство могат понякога да направят невъзможно откриването на източника на продукта, казват анализатори и консултанти.

Реакцията на компаниите в центъра на устройствата-капани, които убиха 37 души и раниха около 3000 в Ливан тази седмица, показа трудното разпознаване как и кога те се превръщат в оръжия.

Компанията Gold Apollo в Тайван обвини лиценз в Европа за производство на пейджърите ѝ, като предизвика разследвания в Унгария, България, Норвегия и Румъния за произхода на смъртоносните устройства. Японската компания Icom заяви, че не може да каже дали уоки-токитата с нейното име са истински на един пазар, който е залят с фалшиви продукти.

„Ако веригата за доставки е компрометирана за поставяне на взривни вещества вътре..., това е плод на невероятно инженерство. Но компрометирането на веригите за доставка не е толкова трудно. Може би най-лесната част е била компрометирането на веригите за доставка“, коментира Дейвид Финчър, специалист по технологиите и консултант, базиран в Китай.

Според него фалшивите продукти преобладават, особено в големи промишлени центрове като Китай, където лесно могат да бъдат произведени фалшиви компоненти. Той допълва, че преминаването от фалшиви компоненти към компрометиране на веригите за доставка не е голям скок.

„Като специалист по технологиите мога да ви кажа, че поставянето на малко взривно вещество в радио не е толкова трудно“, отбелязва Финчър.

„Хизбула“ се е сдобила с устройствата преди около пет месеца, съобщи източник на силите за сигурност, който допълни, че въоръжената групировка смятала, че купува пейджърите от Gold Apollo.

Радиата за носене в ръка, които според източника били купени приблизително по същото време като пейджърите, имат етикети с името на базираната в Осака компания Icom и фразата „произведено в Япония“, показаха снимки на едно от взривените устройства.

И двете компании изключиха възможността някой от кървавите компоненти да е бил произведен в заводи на територията на страните им.

Тайванският министър на икономиката Куо Джих-хуей също каза, че използваните компоненти в пейджърите, които се взривиха в Ливан, не са произведени в Тайван.

Парламентарно разследване на устройствата от ливанските власти установи, че взривните вещества са били поставени преди пристигането им в страната, сочи писмо до Съвета за сигурност на ООН, изпратено от мисията на Ливан.

Фалшиви стоки

Но засега никой не е сигурен в почти нищо. Не е ясно как или кога пейджърите и уоки-токитата са били превърнати в оръжия, за да бъдат взривени от разстояние.

Джо Саймън, партньор в китайската компания за интелектуална собственост East IP, счита, че част от проблема се дължи на факта, че по-малките марки инвестират по-малко в проследяване на фалшификатите, главно заради разходите, които може да се отразят на рентабилността им.

„Властите с радост се заемат с нискотехнологични фалшификати, но носителите на интелектуална собственост трябва да наблюдават, разследват и подават жалби, а това невинаги се случва в такава степен като при високите технологии и по-големите технологични марки“, коментира Саймън.

Според Icom един от проблемите е, че тя спряла да произвежда въпросния модел IC-V82 преди десет години, около момента, когато започнала да въвежда холографски стикери като защита срещу фалшиви продукти, съобщи компанията. Тя отдавна предупреждава срещу имитиращи продукти, особено на по-старите си модели.

Всъщност над 7% от компаниите в Япония са обявили загуби на бизнес от фалшиви продукти през 2020 г., сочи последният наличен доклад на Японската патентна служба. Около една трета от случаите са свързани с Китай.

Icom призова клиентите си да използват само официалната ѝ мрежа за разпространение, за да са сигурни, че купуват истински продукти.

Но в Китай има десетки магазини, които продават уоки-токита с марка Icom в платформи за електронна търговия като Alibaba.com, Taobao, JD.com и Pinduoduo, включително в някои случаи модела IC-V82, показват проверки на Ройтерс.

Сред тримата базирани в Китай продавачи на продукти на Icom в Alibaba.com, никой от които не е посочен като официален доставчик на сайта на компанията, Guangzhou Minxing Communications Equipment и Chengdu Bingxin Technology заявиха, че продават автентични продукти, а Quanzhou Yitian Trading призна, че продава „произведени в Китай имитации“, наред с оригинални продукти.

Icom съобщи, че произвежда всичките си продукти в заводите си в Япония. Спреният модел IC-V82 е продаван и във Виетнам на платформата за електронна търговия Shopee, показа проверка на Ройтерс, която е установила големи наличности от такива продукти.

За Gold Apollo, която е предоставила лиценз за марката си на базираната в Будапеща компания BAC, веригата за доставки се превърна в загадъчен производствен път, който сега властите в различни държави се опитват да сглобят.

„Широките наличности от евтино оборудване втора ръка означават, че фалшификаторите са все по-способни да надхвърлят отделни компоненти и дори да произвеждат напълно готови продукти“, коментира Диганта Дас от Center for Advanced Lifecycle Engineering към университета в Мериленд, който изследва фалшива електроника.

„Вече не бих го нарекъл фалшифициране, а по-скоро незаконно производство“, отбелязва Дас.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:51 | 21.09.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още