Последната партида финансови отчети на търговци на дребно в САЩ показа ясно разделението между печеливши и губещи. Изводът: потребителите с най-ниски доходи са затруднени, докато тези със средни и високи все още пазаруват активно, но търсят изгодни сделки, пише за Wall Street Journal Джинджуу Лий.
Един ярък изоставащ беше компанията Dollar General, чиито акции загубиха около една трета от стойността си след по-лоши от очакваните резултати. Веригата магазини с отстъпки, чиято основна клиентска база изкарва под 35 хил. долара доход на домакинство годишно, каза, че продажбите са намалявали значително с всеки месец от тримесечието, приключило на 2 август, което предполага, че нейните клиенти са по-малко способни да харчат през целия месец.
Повече от 60% от клиентите, анкетирани от Dollar General, казаха, че е трябвало да пожертват закупуването на стоки от първа необходимост поради по-високите цени и повечето казаха, че се чувстват по-зле финансово, отколкото преди шест месеца. Притеснително е, че приблизително една четвърт от анкетираните казват, че очакват да пропуснат плащане на сметка през следващите шест месеца.
Това до голяма степен отразява измерването на Conference Board за доверието на потребителите в САЩ, което показа, че то е намаляло през август за потребителите, които печелят по-малко от 25 хил. долара годишно, въпреки че общото доверие се повиши до шестмесечен връх. Макар че инфлацията се забави за стоки от първа необходимост като храни и енергия, домакинствата разполагат с по-малки спестявания и пазарът на труда напоследък се охлади.
Проблемът за дискаунтърите може да е, че потребителите със средни и по-високи доходи не се чувстват достатъчно притиснати, за да понижат толкова стила си на потребление. Както анализаторът на акции в Truist Securities Скот Чикарели пише в доклад: „Ние продължаваме да вярваме, че силната заетост пречи на потребителите да се насочат масово към вериги с отстъпки като Dollar General.“
Вместо това такива потребители изглежда гравитират към големи търговци на дребно като Walmart и Target, които отчетоха по-здравословен от очакваното ръст на сравнимите продажби през август. И двата търговеца на дребно намалиха цените на хиляди често купувани артикули, за да привлекат купувачи, а Walmart заяви, че пазарният му дял нараства сред домакинствата с по-високи доходи.
В същото време потребителите търсят оферти за дискреционните си покупки - например чрез търсене при дискаунтърите, а не в универсални магазини. Търговците на дребно с отстъпки Burlington, TJX Companies (собственик на T.J. Maxx) и Ross Stores отчитат по-добър от очаквания ръст на продажбите на магазин. Burlington заяви, че икономическият натиск, който потребителите с ниски доходи изпитват, се е „разпространил към други доходни групи“ и че потребителите се насочват към магазините ѝ. Акциите на компанията паднаха леко след отчета, но до голяма степен защото бяха нараснали толкова много преди него.
Дискаунтърите вероятно отнемат клиентите от средните по цена универсални магазини като Macy’s, Kohl’s и Dillard's, всички от които отчитат спад на продажбите в разработените обекти през последното тримесечие спрямо година по-рано. Kohl’s, която обслужва потребителска база със средни доходи, каза, че нейните клиенти „усещат бремето на по-високите разходи за живот“ и че размерите на потребителските кошници са по-малки през второто тримесечие в сравнение с година по-рано.
Веригата универсални магазини от по-висок клас Nordstrom отчете 0,9% ръст на продажбите в разработените обекти за второто фискално тримесечие, като разходите се подобряват най-много за потребителите с по-високи доходи. Нейното дискаунт поделение, Nordstrom Rack, регистрира още по-впечатляващ ръст от 4,1%.
Макар че търговците на дребно навсякъде успяха да управляват разходите и да защитят финансовия си резултат, това може да се промени през следващите тримесечия, ако компаниите започнат агресивно да правят отстъпки. Kohl's каза, че ще бъде "още по-промоционална" през празничното тримесечие, докато Dollar General заяви, че очаква да прави повече отстъпки през следващите тримесечия. Единствената компенсация е, че много от тези търговци на дребно са намалили запасите си с по-висока скорост, отколкото продажбите са намалели, което означава, че няма да има планина от непродадени продукти за разчистване през следващото тримесечие.
Независимо от това потребителите ясно дадоха да се разбере, че няма да развържат кесиите си, освен ако не видят добра сделка, завършва Лий.