Доналд Тръмп изтупа прахта от рядко използвани закони по време на първия си президентски мандат, за да наложи мита върху стоманата и широк спектър от китайски стоки, пише колумнистът на Politico Дъг Палмър.
Ако бъде избран за втори мандат, търговски експерти и бивши висши служители казват, че той лесно би могъл да използва друг неясен, но дългогодишен закон, за да наложи последното си търговско предложение: универсално мито от 10 или 20 процента върху всички стоки, внасяни в САЩ, които в момента възлизат на над 3 трилиона долара годишно.
Кандидатът за президент на републиканците също така предложи налагане на 60-процентно мито върху всички китайски стоки, надграждайки мита от 7,5 или 25 процента, които той наложи на китайски внос на стойност над 300 милиарда долара през 2018 и 2019 г.
Законът за международните извънредни икономически правомощия (IEEPA) дава на президента широка власт да контролира икономическите транзакции след обявяване на извънредна ситуация. Някои търговски експерти смятат, че законодателството е достатъчно гъвкаво, за да въведе и обещанието на Тръмп да прекрати постепенно вноса на насъщни стоки от Китай в рамките на четири години.
Икономистите, поддържащи свободния пазар, твърдят, че едни всеобхватни мита биха подхранила инфлацията и биха увеличила разходите за ежедневни стоки. Вицепрезидентът Камала Харис, кандидатът на Демократическата партия за президент, разкритикува предложените мита от Тръмп като „национален данък върху продажбите“ върху американските семейства.
Но дори критиците на този ход твърдят, че IEEPA предоставя законен път на Тръмп да продължи с плановете си.
„Бих казал, че това е законодателен абсурд, но също така бих признал, че има доста ясна формулировка в IEEPA, която му дава власт“, коментира Бил Райнш, бивш високопоставен служител на Министерството на търговията при администрацията на Клинтън, сега в Центъра за стратегически и международни изследвания. „Ако той иска да направи нещо в първия си ден на поста, което има голямо въздействие, IEEPA е единственият вариант.“
Кампанията на Тръмп не отговори на въпросите как планира да изпълни търговските му обещания или дали да се очаква от него да издаде търговски изпълнителни заповеди през първата си седмица.
Законът е ефективен начин да се заобиколи Конгресът, който има конституционни правомощия за повишаване и понижаване на митата. Ако републиканците спечелят контрола над Конгреса през ноември, Тръмп може да успее да прокара законодателство за повишаване на митата. Но дори и тогава много законодатели може да не са склонни да гласуват за повсеместно увеличение на митата за всички държави.
Тръмп почти стана първият президент, който използва IEEPA, за да наложи мита през 2019 г., когато заплаши с постепенно увеличаване на митата, започвайки от 5 процента, върху мексиканските стоки, освен ако страната не спре нелегалната миграция към Съединените щати. Тръмп се отказа от заплахата, след като двете страни постигнаха споразумение.
В книгата си от 2023 г. „Няма безплатна търговия“, търговският представител на САЩ при Тръмп, Робърт Лайтхайзър, обсъжда как Тръмп „искаше да използва широките правомощия на IEEPA, за да изгради нов режим за ограничаване на китайските инвестиции в технологиите на САЩ“, но загуби тази битка поради съпротивата на „институционалните сили в Министерството на финансите“.
Към началото на тази година президентите са обявили 69 извънредни ситуации съгласно IEEPA, откакто законодателството е прието през 1977 г., като 39 са все още в сила, според изследователската служба на Конгреса. Оттогава президентът Джо Байдън обяви поне още две извънредни ситуации, използвайки IEEPA.
Повечето извънредни ситуации, обявени от президентите, са насочени към конкретни държави: Иран многократно, както и други, като Никарагуа, Либия, Панама, Мианмар, Судан, Беларус, Куба, Венецуела и Северна Корея.
Много от по-скорошните извънредни ситуации обаче бяха насочени към по-широки проблеми, като например транснационални престъпни организации, киберактивни дейности, нарушаване на човешките права, корупция и чужда намеса в изборите в САЩ. Ако Тръмп спечели през ноември, този списък може потенциално да се разшири, за да отрази големия и постоянен търговски дефицит на САЩ.
Въпреки че IEEPA може да е най-вероятният път за митата на Тръмп, експертите казват, че той може да разчита и на други опции, като раздел 122 от Закона за търговията от 1974 г., който позволява на президента да наложи за 150 дни (освен ако периодът не бъде удължен от Конгреса) допълнително 15-процентно мито върху вноса в отговор на драстичен търговски дисбаланс, който има тежки икономически последици. Това потенциално би могло да подготви почвата законодателите да одобрят базово мито или нови президентски правомощия за митата и търговските преговори като част от очакваните спорове през следващата година дали да се подновят данъчните облекчения на Тръмп от 2017 г., които изтичат.
Друга разпоредба, раздел 338 от Закона за митата от 1930 г., позволява на президента да налага допълнителни мита до 50 процента срещу държави, които дискриминират търговията на САЩ. Той обаче не е използван повече от 70 години.
IEEPA никога не е бил използван за налагане на всеобхватно мито, както предложи Тръмп. Но президентът Ричард Никсън използва предшественика на IEEPA, Закона за търговия с врагове, през 1971 г., за да обяви извънредна ситуация и да наложи допълнително 10-процентно мито върху всички облагаеми стоки, влизащи в Съединените щати.
По това време Съединените щати бяха изправени пред криза с платежния баланс, която накара Никсън да наложи 90-дневно замразяване на цените и заплатите, за да задържи инфлацията и да изостави златния стандарт, определящ стойността на долара.
Един японски производител, Yoshida International, оспори допълнителното мито на Nixon в съда и загуби обжалването. Допълнителното мито обаче бе премахнато до края на 1971 г. като част от валутно споразумение, сключено с основните търговски партньори на САЩ.
Компаниите, засегнати от митата, биха могли да съдят Тръмп, ако използва IEEPA, но е малко вероятно да намерят съдия, който да издаде разпореждане за спиране на влизането в сила на заповедта, а самото дело може да отнеме години, казва Евърет Айсенстат, бивш служител на Тръмп в Белия дом, който сега е партньор в Squire Patton Boggs.
Все пак действията на Тръмп съгласно закона може да бъдат по-лесни за юридическо оспорване, ако той използва нарастващия търговски дефицит на САЩ като оправдание за спешни митнически действия. Съединените щати имат търговски дефицит всяка година от 1975 г. насам, което затруднява твърдението, че настоящият търговски дефицит е извънреден, посочва Ед Гресър, бивш служител в търговското представителство на САЩ, сега в Института за прогресивни политики, демократически аналитичен център.
Икономиката на САЩ се е учетворила през последните пет десетилетия до повече от 22 трилиона долара, а заетостта се е удвоила до 158 милиона работни места, въпреки че търговският дефицит се е увеличил, добави Гресър. И докато стойността на търговския дефицит в долари достигна рекордни стойности от порядъка на 1 трилион долара годишно, търговският дефицит всъщност е намалял като процент от брутния вътрешен продукт на САЩ от пиковото ниво от 5,7 процента в средата на 2000-те години до 2,9 процента през 2023 г.
Конгресът прие IEEPA за справяне със ситуации, които се развиват толкова бързо, че само президентът има време да реагира. Това прави „нелепо“ да се каже, че търговският дефицит е извънреден, „но кой ще се изправи и ще каже не“. Ще бъде трудно, изтъква Райнш, да се намери съдия, който да каже „Това е погрешно!“