Нарасналото търсене на злато от Турция, която се бори с висока инфлация, увеличава износа на бижута от промишлената област Арецо в Тоскана, Италия, компенсирайки спада на продажбите на кожени изделия от близката област Флоренция, предава Ройтерс.
Търсенето от Турция, където инфлацията достигна 61,8% през юли, тласна износа на бижута от област Арецо нагоре със 133% през първото тримесечие на тази година спрямо същия период на миналата година, сочи доклад на Intesa Sanpaolo за промишлените райони в Италия.
Износът от други две италиански области, известни с производството си на бижута, североизточната Виченца и Валенца По в Пиемонт, също е нараснал.
Златото е смятано за убежище от по-високата инфлация и безопасен актив за съхранение на стойност във времена на несигурност.
Износът на бижута от Арецо е възлязъл на 1,8 млрд. евро през първото тримесечие спрямо 800 млн. евро година по-рано, отбелязва Intesa.
Това е добра новина за тосканската икономика, която понесе тежък удар от глобалното забавяне в търсенето на луксозни стоки, като износът на кожени изделия от област Флоренция е намалял с 23% през първото тримесечие до 1,35 млрд. евро.
В Тоскана се намират стотици малки доставчици на индустрията с луксозни стоки и охлаждането на търсенето, водено от Китай, което нанесе удар на марки като Gucci на Kering, накара компаниите да изпратят хиляди местни служители в принудителен отпуск.
„Областите, които снабдяват модната индустрия, страдат от спад на разходите на потребителите, но също и от нормализацията на нивата на наличностите след две години на силен растеж и от реорганизацията на логистиката от дистрибуторите“, сочи докладът.
В същото време износът на зехтин от Тоскана е нараснал със 72% на годишна база до 382 млн. евро през първото тримесечие.
Като цяло износът от промишлените области на Италия, малки хиперспециализирани производствени райони, е намалял с 1,1%, отбелязва Intesa и допълва, че забавянето на световната търговия води до спад от пролетта на 2023 г., макар и от високи нива.
Износът от районите достигна рекорден връх през 2022 г. от над 150 млрд. евро и остана относително стабилен през 2023 г. Износът като цяло е над нивата преди пандемията с близо 20%.
Единственото изключение е износът на междинни стоки в модната индустрия, който е намалял с 10% спрямо първото тримесечие на 2019 г.