fallback

Потребителските цени в Китай растат, но опасенията за търсенето остават

Индексът на потребителските цени се е повишил с 0,5% спрямо предходната година

10:31 | 09.08.24 г.

Потребителските цени в Китай са се увеличили повече от очакваното през юли. Това сочат нови данни, цитирани от Bloomberg.

Индексът на потребителските цени се е повишил с 0,5% спрямо предходната година, надхвърляйки прогнозата за ръст от 0,3% в проучване на Bloomberg, съобщи Националното статистическо бюро. Като се изключат волатилните цени на храните и енергоносителите, основният индекс на потребителските цени е нараснал с 0,4%. Това е най-малкият ръст от януари насам, показващ продължаваща слабост в общото търсене.

"Неблагоприятните климатични условия и ниската база nа цените на свинското месо от миналата година, а не нарастващото вътрешно търсене, бяха основните двигатели на тези промени", заяви Серена Джоу, старши икономист за Китай в Mizuho Securities Asia Ltd. "Очакваме координирана фискална и парична подкрепа за страната през втората половина на 2024 г."

Потребителските цени в Китай се повишават повече от очакваното през юли. Изображение: Bloomberg

Данните от днес също така показаха, че фабричните цени продължават дефлацията, която започна в края на 2022 г. Индексът на цените на производител се е понижил с 0,8% спрямо предходната година, в унисон със спада през юни.

Неблагоприятните климатични условия са довели до повишаване на цените на зеленчуците и яйцата през юли, обръщайки низходящата тенденция от предходния месец. Най-бързият скок на цените на свинското месо от 2022 г. насам, благодарение на ниската база от миналата година, също допринася за ускоряването на инфлацията в Поднебесната империя.

Сред нехранителните стоки цените на автомобилите, смартфоните и домакинските уреди са били водещи при пониженията.

След публикуването на данните офшорният юан се повиши, а фючърсите върху китайските облигации поевтиняха. Доходността по 10-годишните облигации се повиши с един базисен пункт до 2,19% през седмицата, в която държавните банки активно продаваха ценни книжа, за да повишат доходността.

Съживяването на вътрешното търсене в страната става все по-важно, тъй като износът неочаквано се забави през юли, което е сигнал за охлаждане на световното търсене. Това застрашава постигането на целта на Пекин за около 5% растеж през 2024 г.

Политбюрото на Китай, висшият ръководен орган на управляващата Комунистическа партия, обеща на неотдавнашна среща да постави в центъра на политиката си стимулирането на потребителските разходи. Правителството представи план за действие от 20 стъпки за насърчаване на по-големите разходи за услуги, въпреки че не предложи почти никакви финансови стимули за вътрешното търсене.

Икономистите призовават Пекин за въвеждането на повече стимули, за да се справи със слабото вътрешно търсене. Според някои анализатори облигациите и субсидиите на местните власти могат да изиграят ключова роля за задвижване на потреблението.

Очаква се също така Китайската централна банка да има повече възможности за намаляване на лихвените проценти през тази година, тъй като търговците очакват по-агресивно облекчаване на паричната политика от страна на Федералния резерв на САЩ. Някои икономисти виждат общо три такива хода в Китай през 2024 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:31 | 09.08.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още