fallback

Слабото възстановяване на Китай помрачава перспективите за растеж на световните корпорации

Starbucks, General Motors и технологичните компании са сред тези, които страдат от слабата икономика на азиатската страна

12:03 | 02.08.24 г.

От международни вериги за бургери до автомобилни производители, компаниите усещат все повече затруднението от буксуващото възстановяване на втората по големина икономика в света, тази на Китай, и се готвят за още неравности по пътя занапред, пише Ройтерс.

Продължителното забавяне на имотния пазар и високите нива на несигурност за работните места отнемат от инерцията на крехкото възстановяване в Китай, който е световен двигател на търговията. Последиците от забавянето могат да бъдат усетени и извън границите на страната.

Веригата кафенета Starbucks, автомобилната компания General Motors и технологичните компании, пострадали от ограниченията върху износа към Китай, са сред тези, които предизвикват повод за безпокойство заради слабостта на страната. Мерките за стимулиране на икономиката на китайското правителство до момента не успяват да повишат потреблението, а свръхзадлъжнелия имотен пазар намалява вероятността за харчене от потребителите.

„Пазарът в момента е труден. И откровено казано е неустойчив, тъй като губенето на пари от компаниите там не може да продължи до безкрайност“, коментира Мери Бара, главен изпълнителен директор на General Motors, миналата седмица, когато подразделението в Китай на автомобилната компания се превърна от двигател на печалбата в бреме за финансите ѝ.

Икономиката на Китай, оценявана на 18,6 трлн. долара, нарасна по-бавно от очакванията през второто тримесечие и предпазливите домакинства трупат спестявания и изплащат дългове. Ръстът на продажбите на дребно потъна до 18-месечно дъно през юни, а компаниите намалиха цените на всичко – от автомобили до храни и дрехи.

В стремеж за овладяване на забавянето Китай обяви миналия месец стимули, насочени към потребителите, за да подкрепи осъвременяване на оборудването и размяната на потребителски стоки, но това не успокоява притесненията.

Някои анализатори предупреждават, че тези мерки не позволяват структурна промяна, която дава на потребителите по-голяма роля в икономиката, сегашният път може да доведе до продължителен период на почти пълна стагнация и заплахи от трайна дефлация.

„Съществува дълбоко притеснение, че Пекин не въвежда стимулите, които помагат за разширяване на икономическата база“, коментира Куинси Кросби, главен глобален стратег на компанията LPL Financial. „За американските компании става по-трудно да погледнат на китайския пазар като на надежден партньор“, допълва той.

Китай е останал спирачка за Apple през миналото тримесечие. Продажбите на производителя на iPhone са намалели много  по-рязко от очакванията с 6,5% в страната, която съставлява една пета от общите ѝ приходи.

Френският козметичен гигант L'Oreal съобщи, че китайският пазар на козметични продукти, ще остане леко негативен през второто полугодие на 2024 г. без видимо подобрение на нагласите.

Продажбите на други компании за потребителски стоки също пострадаха, включително Starbucks, McDonald's и Procter & Gamble, а слабото търсене на вътрешни пътувания предизвика предупреждение за приходите на Marriott.

Вялият растеж беше видим и в слабите резултати на производителите на луксозти стоки LVMH, собственика на Gucci, Kering, и предупрежденията за печалбата от Burberry и Hugo Boss.

„Светът беше изненадан колко слаб е Китай икономически в хода на тази година“, казва Марк Каспър, главен изпълнителен директор на производителя на медицинско оборудване Thermo Fisher.

Същевременно чуждестранни автомобилни компании – от Tesla до BMW, Audi и Mercedes, водят ожесточена ценова война в Китай, след като отстъпиха пазарен дял на местни производители на електромобили начело с BYD, които предлагат високотехнологични и по-евтини модели.

Индексът MSCI World with China Exposure, който следи 52 компании с голяма експозиция към Китай за приходите си, е нагоре с 11,6% тази година, не далеч от ръста с 12% на широкия измерител MSCI на глобалните акции.

Но представянето на съсредоточения върху Китай индекс се дължи до голяма степен на поскъпването на акциите на производителите на полупроводници, включително Broadcom и Qualcomm, които се възползват от търсенето, породено от изкуствения интелект.

Политически предизвикателства

Нарастващото напрежение в търговията между САЩ и Китай и някои местни политики се прибавят към проблемите на мултинационалните компании.

Кампанията на Пекин за борба с корупцията, която започна миналата година, предизвика нарушения, които станаха частична причина GE HealthCare да понижи прогнозите си за растежа на приходите. Това породи притеснения за продажбите на ваксината Gardasil на Merck.

В същото време затягането на ограниченията за износа от САЩ за споделяне на високи технологии при производството на чипове с Китай пречи на производителите на чипове да обслужват един от най-големите пазари на полупроводници.

Qualcomm съобщи, че приходите ѝ са пострадали от наложените ограничения на САЩ върху износа за Китай, което помрачи иначе оптимистичните прогнози на компанията в сряда.

Според анализатори натискът едва ли ще се смекчи скоро.

„Изненадващо е, че забавянето продължава толкова дълго време“, казва Стюарт Коул, главен макроикономист в Equiti Capital.

„След като ограниченията заради Covid бяха отменени, общите очаквания бяха, че Китай ще се възстанови. Но китайският темп на разширяване, който виждахме преди, няма да бъде видян скоро“, счита той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:04 | 02.08.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още