fallback

Заводският бум в САЩ след Covid губи пара

Компаниите съкращават служители и намаляват производството, за да предотвратят спад на поръчките и ръст на наличностите

21:36 | 29.07.24 г.

Повече американски промишлени компании преосмислят плановете си, тъй като се готвят за продължителен спад на търсенето, пише Wall Street Journal.

По-високите лихви, растящите оперативни разходи, засилването на американския долар и по-ниските продажни цени на стоките подкопават дейността в заводите в страната. Ръководителите на производителите на дълготрайни стоки като коли, комбайни за прибиране на реколтата и перални машини прогнозират предизвикателни условия за бизнеса до края на годината.

Deere & Co., най-големият производител в света на земеделска техника от гледна точка на обем на продажбите, съкрати около 2100 работници в производството си от ноември, или 15% от почасовата си работна сила. Конкурентният производител на оборудване Agco съобщи през юни, че ще намали с 6% работната си сила в цял свят, или около 800 души, до края на годината.

Компанията Polaris съобщи миналата седмица, че ще коригира производството си, за да намали доставките за търговците. Съобщението беше направено, когато компанията обяви спад с 49% на тримесечната си печалба и отбеляза, че продажбите на мотоциклетите, лодките и АТВ-та ѝ са намалели, тъй като потребителите са ограничили покупките на стоки от неосновна необходимост.

„Търговията на дребно се оказа по-слаба от очакванията“, заяви главният изпълнителен директор Майкъл Спитцен пред анализатори.

Мрачната картина в промишленото производство се случва в момент, когато десетки компании в индекса S&P 500 обявяват финансовите си резултати за тримесечието. Те ще бъдат внимателно следени, тъй като инфлацията се забавя, а Федералният резерв обмисля да намали лихвените проценти.

Whirlpool съобщи, че вялият жилищен пазар намалява търсенето на хладилниците, съдомиялните и другите ѝ домакински уреди. MSC Industrial Direct, дистрибутор на инструменти и индустриални доставки на промишлени производители, съобщи, че среднодневните ѝ продажби през второто тримесечие са намалели със 7% спрямо година по-рано.

Забавянето следва години на силен ръст на продажбите и на печалбите, който започна в дълбините на пандемията от Covid-19. Затворените в домовете си потребители, които не можеха да харчат пари в ресторанти, за концерти и ваканции, отвориха портфейлите си за нови съдомиялни, пикапи и материали за преустройство на дома.

Блокирането на веригите за доставка затрудни получаването на промишлени стоки, когато потребителите увеличиха разходите си. Компаниите поръчваха повече, за да компенсират за стоки или материали, които беше трудно да получат. Това предизвика инфлация. Но по-високите цени в крайна сметка намалиха ентусиазва на потребителите към покупки.

Програмите за държавни разходи в подкрепа на големите нови заводи на производителите на полупроводници, батерии за електромобили и инфраструктура за производство на електрическа енергия компенсират някои от слабостите на индустрията. Някои компании в областта на отбраната, които произвеждат оръжия и друго оборудване с продължаването на конфликтите в Украйна и Газа, работят при стабилни нива.

Икономическите данни също показват смесена картина. По-високите разходи за трайни стоки помогнаха на икономиката на страната да отбележи по-бърз ръст от очакванията през второто тримесечие, съобщи правителството. Заводското производство нарасна през юни, но с по-бавен темп от предходния месец.

Джеръми Флак, главен изпълнителен директор на базирания във Финикс дистрибутор на стомана и алуминий Flack Global Metals, съобщи, че купувачите на стомана ограничават покупките си заради очаквания, че цените ще продължат да намаляват.

„Наблюдаваме значително по-малко търсене тази година, отколкото миналата. След три години на подобрени рекорди се връщаме към добрия стар бизнес със стомана“, отбелязва Флак.

Слабото търсене на стомана води до едномесечен спад на цените тази година. Сегашната спот цена от 655 долара за тон е намаляла с 22% спрямо година по-рано и с 40% спрямо началото на годината, сочат данни на S&P Global Commodity Insights. 

След години на повишени продажби на оборудване покупателната способност на фермерите тази  година намалява заради по-ниските цени на царевицата, соята и други суровини, което според Министерството на земеделието ще намали печалбата на фермерите с около 25%.

Продажбите на дребно на трактори в САЩ и Канада са намалели с 12% през юни спрямо същия месец на миналата година, а продажбите на комбайни са спаднали с 29%, показват данни на Асоциацията на производителите на оборудване.

Базираната в Илинойс Deere съобщи, че е решила да направи големи съкращения на производството с надеждата да избегне големи непродадени наличности с оборудване при търговците. Това може да намали заводското производство, когато фермерите са готови да увеличат покупките.

„Опитваме се да бъдем по-проактивни в начина, по който управляваме производството и наличностите“, коментира главният финансов директор Джош Йепсен.

Обемът на производството за клиенти от автомобилния сектор на базираната в Минеаполис компания Dayton Rogers Manufacturing е намалял с една трета спрямо обема преди пандемията, съобщи Майк Игалс, директор на операциите в компанията. „Не очаквам автомобилният сектор да се подобри“, отбелязва той.

Редица местни автомобилни производители забавиха производството на електромобили, засегнати от фактори като по-слабо от очакванияа търсене от купувачите. В резултат на това някои компании оттеглят инвестиции в ново производство или преоборудват заоди, за да произвеждат повече модели с двигатели с вътрешно горене. Промените се отразяват и по целите вериги за доставка в автомобилния сектор.

Вялите икономики в други части на света, включително Китай, също натежават върху американските компании. Производителят на асансьори и ескалатори Otis Worldwide повиши леко очакванията си за печалбата за годината, но намали погнозата си за продажбите заради намаляващо търсене в Китай.

Растящата стойност на американския долар спрямо валутите на другите страни прави произведените в чужбина стоки по-евтини за внос, което поставя американските компании в неизгодно положение спрямо чуждестранните им конкуренти.

Сохел Сарешвала, президент на базирания в Калифорния Accu-Swiss, производител на малки прецизни части за полупроводници, в биомедицината и хранителната промишленост, казва, че американските мита тласкат инфлацията нагоре и задържат по-високи цените в страната на неръждаемата стомана и други материали, които той използва, в сравнение с материалните разходи на чуждестранните конкуренти.

„Силният долар е от значение. Техните разходи за суровини също са значително по-ниски“, допълва Сарешвала.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:32 | 29.07.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още