Неспособността на Германия да постигне значителен растеж помрачава дългосрочните перспективи за растеж на икономиката и политическите надежди на трите управляващи партии под ръководството на канцлера Олаф Шолц, пише Bloomberg.
След като миналата седмица доверието на бизнеса рязко намаля, а данните във вторник вероятно ще покажат, че брутният вътрешен продукт почти не е нараснал през второто тримесечие, страната, която от дълго време е смятана за двигателя на растежа в Европа, все повече заприличва на бреме.
От десетте тримесечни показателя на БВП, откакто Шолц дойде на власт, над половината показват почти нулев растеж или спад.
В основата на слабостта на Германия е промишленото производство, което поддържаше ръководения от износа растеж през по-голямата част от този век.
Инерцията отслабваше дори преди пандемията от Covid-19, тъй като първият президентски мандат на Доналд Тръмп и напрежението с Китай влошиха световната търговска среда, в която германските износители процъфтяваха. Краят на евтиния внос на газ от Русия беше силен удар, който компаниите все още не могат да преодолеят, особено в енергоемки отрасли.
„Все още има надежда, че един ден глобализираният свят, от който толкова много спечелихме, ще се върне“, казва старши икономистът Сандра Ебнер от Union Investment. „Това няма да се случи и на нас ни е изключително трудно да свикнем с този факт“.
Германските производители на автомобили, основен стълб на успеха на икономиката в миналото, също се опитват да наваксат изгубеното, тъй като се сблъскват с преднината на Китай в производството на електромобили, а на собствения им пазар постепенното отпадане на колите с двигатели с вътрешно горене е в процес на отстъпление.
„Само 12% от новорегистрираните автомобили в Германия са електрически, миналата година те бяха над 20%“, казва Хелена Висберт, преподавател по икономика на автомобилната промишленост в университета в Остфалия.
Новите финансови резултати на индустриалните гиганти в страната показват подобна картина. Приходите на BASF намаляха, след като цените в химическия ѝ бизнес се понижиха, а Mercedes-Benz Group намали ключовата си прогноза за маржовете заради слабите перспективи и силната конкуренция в Китай. Volkswagen, която вече беше принудена да понижи прогнозата си, ще обяви отчета си в четвъртък.
Корените на проблемите в икономиката надхвърлят цикличната волатилност, половината от оценявания на 7% спад в промишлената дейност е структурен, сочи изследване на Bloomberg Economics.
Въпреки тези проблеми някои наблюдатели предположиха, че най-лошото вече ще е отминало. Миналия октомври икономистът от Berenberg Холгер Шмидинг заяви, че спадът на германската промишленост може би е близо до най-ниската си точка. Но към края на второто тримесечие промишлеността все още е в застой.
През април институтът Ifo съобщи, че икономиката се стабилизира, но световният икономически подем някак не помага на германските промишлени компании, резултат, който тогава беше определен като „озадачаващ“. В действителност производството тогава отново спадаше, а през май спадна още повече, за да достигне най-ниското си ниво от четири години насам, а миналата седмица ръководителят на Ifo Клеменс Фюст заяви пред Bloomberg Television, че цялостните перспективи пред Германия са „доста мрачни“.
„Обвинявам технологичната безизходица“, казва Мартин Горниг, икономист в Германския институт за икономически изследвания. „Вече не можем да инвестираме в старите технологии, използващи изкопаеми горива, а все още не знаем в кои нови технологии да инвестираме. Ако можем да преодолеем това, Германия със сигурност ще може отново да стане европейски лидер“, допълва той.
Забавянето на инфлацията извън енергетиката и продължаващият ръст на заплатите биха могли да окажат известна подкрепа за нагласите, както и бюджетният план за 2025 г., за който разединеното правителство на Шолц успя да постигне съгласие миналия месец след тежки преговори.
Но изглежда, че нищо от това все още не се усеща от потребителите, тъй като в четвъртък внимателно наблюдаваният индекс за нагласите на бизнеса на института Ifo показа спад в сектора на услугите, който обикновено проследява вътрешното потребление.
Многократното забавяне на икономическото възстановяване на Германия е зловещ знак за изпитващия затруднения канцлер, който миналата седмица заяви, че планира да се кандидатира за втори мандат догодина.
По-рано този месец правителството прие план за растеж, целят да върне страната в релси. Пакетът включва стъпки за засилване на частните и публичните инвестиции и ускоряване на развитието на възобновяемите енергийни източници, допълнителни данъчни облекчения за компаниите и стимули за хората да работят по-дълго. Правителството също така ще удължи срока на данъчните облекчения за разходите за електроенергия на промишлените производители и ще ускори усилията за намаляване на бюрокрацията.
Но е малко вероятно избирателите да усетят последиците преди парламентарните избори през септември 2025 г. И тъй като социалдемократите на канцлера изостават в допитванията, изглежда, че икономическото неразположение на Германия ще стане част от неговото наследство.
Тя също така подхранва подкрепата за екстремистите в по-слабо развитите източни провинции на Германия. Този септември ще се проведат три парламентарни избори в източни провинции и крайнодясната „Алтернатива за Германия“ и крайнолявата BSW се очаква да постигнат напредък с антиимигрантски и проруски платформи.
„По-мрачните настроения в различните сектори показват, че германската икономика се бори да набере скорост. Тревожно е, че нагласите на бизнеса са спаднали не само в промишления сектор, където обратът изглежда все по-далечен. Те са намалели и в сектора на услугите, макар и от по-високо ниво. Все още смятаме, че през последните две тримесечия на годината растежъм може да бъде малко по-висок, отколкото през първите две. Но рисковете за понижаване на краткосрочната ни прогноза значително се увеличават“, коментира Мартин Адемер, икономист в Bloomberg Economics.
Освен с неблагоприятната геополитическа обстановка Германия се бори и със свиване на работната сила, бюрокрацията и несигурността относно политическата насока за декарбонизацията на икономиката.
Самоналожените ограничения върху вземането на заеми от правителството заради т. нар. дългова спирачка означават, че няма големи възможности за публични разходи в отговор на дългосрочните икономически проблеми на страната.
„В много области има твърде малко инвестиции“, казва Сабрина Реех, фонд мениджър в компанията DWS. „Преодоляването на този проблем и инвестирането на повече средства в инфраструктурата и дигитализацията може да имат много благоприятен ефект“, допълва тя.