През по-голямата част от 72-годишната ѝ история компанията на Хитоши Фуджита е обикновен малък бизнес за шлифоване на метални части. Той обаче прави нещо необичайно за малък японски производител: разширил се е наскоро, като е купил други две фирми в региона, в който оперира.
Ако други малки фирми не последват примера, казва Фуджита, страната, която трансформира глобалното производство през XX век, няма да има бъдеще, пише Ройтерс.
Годините на колеблив растеж и намаляването на населението поставиха много от малките и средни фирми в Япония в зависимост от държавна помощ и почти безплатното финансиране в ерата на ниски лихви. Тези компании, които представляват около седем от 10 работни места, сега са изправени пред трусове, тъй като подкрепата от времето на пандемията намалява и лихвите растат – в Япония по-конкретно за първи път от 17 години.
Правителството на Япония е готово да остави повече компании с по-слаби резултати да се провалят, казват трима висши правителствени служители пред Ройтерс. Това е признание, което никой досега не е правил, но според тях отразява спешната необходимост от замяна на изоставащите бизнеси с такива, които са способни да генерират растеж.
Въпреки че източниците на агенцията не очакват подобна промяна да настъпи бързо, те смятат, че промяната в мисленето е ясно отклонение от навиците на страна, която обикновено се стреми да избегне фалити и да защити съществуващите работни места за сметка на производителността.
Подобно решение би насочило работници и инвестиции към най-продуктивните компании и ще доведе до ръст и на заплатите.
Правителството очаква промяната да дойде чрез сливания и придобивания, а не чрез мащабни фалити и съкращения, казват източниците на агенцията. Правителството има центрове за помощ, които да съветват малкия бизнес относно сливания и придобивания.
Това преосмисляне на традиционния подход на Япония към бизнеса е изправено пред няколко препятствия, не на последно място социалният договор, който управлява следвоенната икономика, според държавни служители, банкери, експерти от индустрията и собственици на малки бизнеси.
„Много собственици на малки производствени компании са от поколението преди мен и са склонни да управляват бизнеса си като инженери. Те всъщност нямат приложими умения, когато става въпрос за закупуване на друга компания“, казва 46-годишният Фуджита.
Фирмата на Фуджита произвежда части за кранове и полупроводници и той иска да се разшири в производството на компоненти с по-висока стойност.
В писмен отговор на въпроси Министерството на икономиката, търговията и промишлеността на Япония посочва, че ще продължи да подкрепя малките и средни предприятия с финансиране и други мерки. Ведомството добавя, че компаниите трябва да увеличат своите доходи чрез инвестиции и повишена производителност.
Министерството признава, че фалитите вече са „в лека възходяща тенденция“ и са се върнали към нивата отпреди пандемията, а работници вече сменят работата си в търсене на по-добри условия.
„Ще продължим да наблюдаваме отблизо ситуацията, за да гарантираме, че банкрутите няма да се увеличат на неподходящо ниво, което би довело до повишаване на нивото на безработица“, казва се още в съобщението.
През миналата година около 251 хил. компании в Япония са били „зомбита“, което означава, че печалбите им не покриват лихвените плащания за продължителен период, според изследователската фирма Teikoku Databank. Числото е най-голямо от повече от десетилетие.
По-голямата част от тези фирми са с под 300 служители.
Съгласно правителствените мерки, публикувани през март, банките се насърчават да помагат за съживяването на уязвимите фирми, вместо да продължават да им отпускат заеми.
Мерките не споменават директно зомбита или „икономически метаболизъм“, термин, който политиците използват, за да обозначат по-силните компании, които заменят по-слабите. На въпрос дали повече компании ще бъдат допуснати да фалират, един от високопоставените служители, говорили пред Ройтерс, казва „Да, това е правилно“. Според него обаче правителството „не може да каже това изрично“, тъй като би рискувало обществена реакция, която би била нежелана за управляващата партия.
Япония се нарежда под средното за Организацията за икономическо развитие и сътрудничество (ОИСР) ниво по годишни заплати и БВП на глава от населението. По последния показател Япония изостава от Франция и Италия.
Все пак има граници на това колко творческо разрушение може да понесе Япония. В някои селски райони неефективните предприятия остават от съществено значение за общностите. Правителството внимава да не го възприемат като "изоставящо" подкрепата за малки компании, казва Тацуро Оя от адвокатската кантора Ohe Tanaka and Oya, който има опит в преструктурирането на малки компании.
Премиерът Фумио Кишида оказва натиск върху компаниите да увеличат заплатите. Така през тази година беше отчетен най-силният ръст от три десетилетия насам – средно 5,1%, а за по-малките бизнеси – 4,5%, според синдикалната група Rengo.
Малките и средни предприятия не трябва да са бенефициенти на „социални политики“, посочва и Акира Амари, влиятелен депутат от управляващата Либерално-демократическа партия. Целта е да им се помогне да увеличат производителността, печалбите и заплатите, за да могат да плащат данъци, коментира той в интервю.
Япония е похарчила 63,2 трлн. йени, или около 400 млрд. долара, за подкрепа на дребния бизнес по време на пандемията, според доклад на финансовото министерство от 2022 г., като около 267 млрд. долара са изплатени като заеми с нулево обезпечение и нулево лихвено плащане за определени гратисни периоди.
С изтичането на тези гратисни периоди и намаляването на държавното финансиране фалитите – логично, растат. Почти 5 хил. компании са фалирали между януари и юни, което е най-високият брой за първата половина на годината от около десетилетие, според Teikoku Databank. През миналата година е отчетен ръст на фалитите с над 30%.
Амари казва, че сливанията и придобиванията ще позволят на по-малките компании да се разширят в индустрии с по-висок марж и ще позволят на служителите да научат нови умения. „Не искаме средните предприятия да останат средни, те трябва да се стремят да станат големи“, посочва той.
Компанията на Фуджита в Какамигахара е осъществила последното си придобиване през 2020 г., като е купила производител на автомобилни и медицински части. За да договорят условията, двете страни са се съгласили да използват консултант от центъра за помощ за придобиване на малък бизнес. Правителството е платило половината от хонорара на консултанта.
Около 1681 малки компании са били придобити с помощта на тези центрове през годината до март 2023 г., показват данни на правителството.
Една от възможностите за затруднените фирми е да увеличат цените, но това е трудно да се направи след години на дефлация. Собствениците на фирми не са склонни да повишават цените от страх да не загубят клиенти, потвърждава Такаши Харада, мениджър в Kiryu Shinkin Bank, малък кредитор в Гунма, северно от Токио.
Собствениците също се чувстват отговорни да поддържат работата на компаниите в името на техните служители и не са склонни да правят драстични промени в бизнеса. Все пак някои семейни фирми нарушават шаблона. Когато Юкико Изуми поема семейната компания за бисквити Izumiya Tokyoten, след като баща ѝ умира преди шест години, тя заварва губещ бизнес. Тя решава, че ще свие разходите, премества централата от Токио във фабриката и повишава цените за първи път от 15 години, както и разработва нова продуктова линия.
„Баща ми и аз не се споразумяхме как да скъсаме със стария начин на правене на нещата и да подобрим производителността. Така че реших да променя нещата“, коментира Изуми.
Сега тя започва да разширява клиентската си база, като се насочва към туристите.
За много бизнеси к ризата назрява заради края на ерата на лесните пари. Слабата йена същевременно повишава разходите. Ясуши Норо, президент на NBC Consultants, която съветва малки и средни предприятия, очаква броят на затруднените компании да се увеличава с ръста на лихвите. Той заключава, че моделът на малките и средни фирми, който работеше досега заради ниските лихвени проценти, се разпада.