fallback

Потребителските нагласи в САЩ се влошават до осеммесечно дъно

Индексът на потребителските нагласи спада от 68,2 пункта през юни на 66 пункта през юли

18:57 | 12.07.24 г.

В началото на юли потребителските нагласи в САЩ неочаквано се понижават до най-ниското си ниво за последните осем месеца, тъй като високите цени продължават да оказват влияние върху мнението на американците за техните финанси и икономика, предаде Bloomberg.

Според предварителните данни на Мичиганския университет индексът на потребителските нагласи спада от 68,2 пункта през юни на 66 пункта през юли. Средната оценка в анкета на Bloomberg, проведена сред икономисти, предвиждаше леко повишение до 68,5 пункта.

Очакванията на потребителите за инфлацията през следващата година се понижават за втори месец, сочат данните от петък. Те смятат, че разходите ще нарастват с годишен темп от 2,9% през следващите 5 до 10 години, което също е спад спрямо предходния месец.

Мичиганският университет публикува и специален доклад за инфлационните очаквания - въпрос, който напоследък предизвиква безпокойство сред икономистите. Изследователите установяват, че разминаването между средните и медианните дългосрочни очаквания се дължи на малък брой анкетирани и "е малко вероятно да отразява фундаментално влошаване на инфлационните очаквания на потребителите".

Вчера стана ясно, че инфлацията в САЩ се е охладила през юни, като ключовият индекс на потребителските цени е отбелязал най-слабия си ръст от 2021 г. насам. Това подкрепи аргументите на Федералния резерв да намали лихвените проценти през следващите месеци.

Докладът също така осигури известно облекчение за потребителите, които се почувстваха притиснати от скока на инфлацията след пандемията от Covid-19.

В същото време пазарът на труда, който е двигател на потребителските разходи, също показва признаци на охлаждане - тенденция, която може да допринесе за влошаване на настроенията, ако продължи. Безработицата в САЩ нарасна до 4,1% през юни, което е най-високата ѝ стойност от края на 2021 г. насам.

"Въпреки че очакват инфлацията да се забави, потребителите остават силно разочаровани от запазването на високите цени", посочва Джоан Су, ръководител на проучването. "Почти половината от потребителите изразиха оплаквания, че високите цени подкопават стандарта им на живот, което съвпада с най-високата стойност, достигната преди две години."

Показателят за настоящите условия спада до 64,1 пункта от 65,9 пункта, което е най-ниската му стойност от декември 2022 г. насам. Показателят за очакванията също се понижава до 67,2 пункта, или осеммесечно дъно, от 69,6 пункта през юни.

Показателят за условията за покупка на стоки с дълготрайна употреба се понижава до 85 пункта, което е най-ниското ниво от малко повече от година. В доклада се отбелязва още, че президентските избори през ноември може да повлияят на очакванията на потребителите за икономиката.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:57 | 12.07.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още