Износът на Китай расте по-силно от очакваното през май, засилвайки надеждите, че втората по големина икономика в света може да запази инерцията си, като разчита на външните пазари, съобщава Bloomberg.
Износът е нараснал със 7,6% в доларово изражение спрямо същия месец година по-рано, докато вносът се увеличава с 1,8%, соча данните на митническата администрация, публикувани в петък (7 юни). Това извежда търговския излишък до 82,6 млрд. долара за месеца.
Икономистите прогнозираха, че износът ще се увеличи с 5,7%, а вносът - с 4,3%.
Пекин разчита на продажби в чужбина, за да компенсира слабите потребителски разходи у дома, където спадът на пазара на недвижими имоти накара домакинствата да ограничат разходите. Данните от петък показват, че стратегията на правителството се изплаща досега от началото на годината, подпомогната от силното глобално търсене, което осигури попътен вятър и за други азиатски икономики. Южнокорейският износ достигна най-високото си ниво от почти две години през май, подкрепен от продажбите на полупроводници.
Все пак китайските фирми се сблъскват с препятствия, които не съществуват за много от техните конкуренти, което може да затрудни поддържането на растеж, като се разчита на двигателя на износа. Във високотехнологичните индустрии като електрическите превозни средства, например, развитите икономики, включително САЩ и Европейския съюз (ЕС), издигат търговски бариери.
Това все още не е засегнало китайския автомобилен износ. Стойността на продажбите в чужбина през май се нарежда на второ място в историята на статистиката, малко по-малко от 10,7-те милиарда долара, отчетени през април, показват данните. Но достъпът до големия европейски пазар може да бъде ограничен, като новите мита върху вноса на китайски електромобили се очаква да бъдат приети още следващия месец.
Износът на стомана отчете втория си най-силен месец от 2016 г. по отношение на обема - 9,6 милиона тона, изнесени миналия месец. Стойността на доставките продължава да намалява заедно със средната цена.
Слабото вътрешно търсене насърчи много китайски производители да търсят пазари в чужбина, включително в индустрии като стоманодобивната промишленост, след като загубиха клиенти у дома, когато балонът на жилищния пазар се спука и строителството спря.
Тази промяна увеличи износа на стоки с по-ниска стойност, в допълнение към високотехнологичните индустрии, които са приоритет за Пекин. Освен това заплашва да предизвика нова реакция от страна на търговските партньори, включително сред развиващите се пазарни икономики, които се стремят да защитят собствените си индустрии.