fallback

Западни компании се отказват от плановете си да напуснат Русия

Компании като Avon Products, Air Liquide и Reckitt остават в страната с увеличаването на бюрократичните препятствия пред напускането им

13:26 | 28.05.24 г.

Западни компании, сред които козметичната марка Avon Products на Natura, френският индустриален газов производител Air Liquide и британската компания за потребителски стоки Reckitt, са останали в Русия, макар да твърдяха, че планират да напуснат местния пазар след инвазията в Украйна.

Трите компании са сред стотици западни фирми, които останаха в Русия след началото на войната през 2022 г., на фона на увеличаване на бюрократичните спънки пред напускането на пазара и възстановяване на активността на потребителите, пише Financial Times.

„Много европейски компании наистина се озоваха между чука и наковалнята“, казва ръководител, работещ със западни компании в страната. „Те казаха, че напускат, но трябваше да направят избор сред купувачи, който беше неприемлив за тях“, допълва той.

Общо над 2100 мултинационални компании са останали в Русия след 2022 г., сочат данни на Киевското училище по икономика, спрямо около 1600 международни компании, които или са напуснали пазара, или са ограничили дейностите си.

Малко след нашествието в Украйна много от тези компании обещаха да ограничат присъствието си в Русия в рамките на усилията на Запада да изтегли чуждестранните пари от икономиката на страната и от военната хазна на Кремъл.

Но Москва постепенно повиши разходите за напускане на корпорациите, наложи задължителна отстъпка от 50% върху активите от „неприятелски“ държави, продавани на руски купувачи, и минимум 15% „данък напускане“. Освен това е все по-трудно да се намерят местни купувачи, които да са приемливи както за продавача, така и за Москва и чието участие да не нарушава западните санкции.

Air Liquide обяви през септември 2022 г., че е подписала меморандум за разбирателство да продаде руския си бизнес на екип от местни ръководители, които го управлявали. Но сделката не получи одобрение от руското правителство и остави компанията в безизходица.

Някои компании вече не смятат, че са длъжни да напуснат страната. Avon започна процес по продажба на руския си бизнес и е получила оферти, но е решила да не ги приема.

„От над 135 години Avon застава зад жените навсякъде в света, независимо от етническа принадлежност, националност, възраст и религия“, съобщи компанията.

Макар че Reckitt обяви през април 2022 г., че е „започнала процес, целящ прехвърляне на собствеността на руския ѝ бизнес“, новият ѝ главен изпълнителен директор Крис Лихт възприе по-умерен подход.

„Продължаваме да разглеждаме варианти, но става по-сложно, не по-малко сложно“, коментира той пред FT миналия месец. „Първоначалният разговор беше – оставате ли, или напускате, и какви данъци ще платят компаниите... Мисля, че сега имаме малко по-нюансиран разговор“, допълва той.

Мултинационалните компании помнят мъките на западни компании като Carlsberg и Danone, чиито активи бяха конфискувани, след като обявиха планове за напускане.

Макар че Danone все пак успя да постигне сделка да продаде активите с голяма отстъпка, Carlsberg остава въвлечена в дълга съдебна битка с Москва, а един от бившите ръководители на пивоварната е в руски затвор.

Александра Прокопенко, непостоянен сътрудник в Карнеги центъра за Русия и Евразия, казва, че растящите заплати и по-доброто от очакванията икономическо положение са подхранили бум на разходите, който прави Русия много по-привлекателна за мултинационалните компании, особено в сектора на потребителските стоки.

Прокопенко отбелязва, че вълната от национализации през последно време, които бяха насочени към чуждестранни компании и местни играчи, остава „голям риск за чуждестранните граждани в Русия“ и добавя: „Затова, ако те смятат този риск за управляем, защо да не останат?“.

PepsiCo обяви през март 2022 г., че е замразила продажбите и производството на напитката си в Русия, но продължава да оперира бизнес с млечни продукти в страната, където работят 20 хил. души директно и 40 хил. земеделци индиректно.

„Като компания за храни и напитки сега повече от всякога трябва да останем верни на хуманитарния аспект от нашия бизнес. Това означава, че имаме отговорност да продължим да предлагаме нашите други продукти в Русия“, коментира главният изпълнителен директор Рабон Лагуарта в имейл до служителите през септември 2022 г.

Конкурентът Coca-Cola спря да изпраща сиропите си за безалкохолните напитки в Русия, но ролята беше запълнена от напитките на компанията Coca-Cola Hellenic, отговаряща за дейността по бутилирането на гиганта в региона, в която той притежава дял от 21%. През август 2022 г. бутилиращата компания създаде самостоятелна компания в Русия, Multon Partners, чиито руски версии на марките Coca-Cola включват Dobry Cola, която измести оригиналната Coke като най-продаваната напитка в страната.

„Dobry Cola е продължение на съществуваща марка на пазара, произвеждана и разпространявана от Multon Partners. Тя няма връзка с Coca-Cola Company или нейните марки“, съобщава бутилиращата компания.

Сред над 2000 компании, които заявиха, че ще останат в Русия, включително компаниите за потребителски стоки Mondelez, Unilever, Nestlé и Philip Morris, някои стават по-открити за плановете си. Главният изпълнителен директор на Mondelez неотдавна заяви пред FT, че инвеститорите „не се интересуват морално“ дали компаниите са напуснали страната.

Но липсва яснота относно заявеното от някои компании изтегляне на инвестиции. Американският продавач на къси позиции Hindenburg Research разкри през март, че стоките на полската компания за търговия с дрехи LPP продължават да се продават в Русия въпреки обявеното напускане на пазара през юни 2022 г., след като тя продаде бизнеса си на необявен китайски консорциум.

LPP отрича да е допуснала нередности, но призна, че се възползва от продажбите, за да помогне за финансирането на разходите от прехода, практика, която няма да изчезне до 2025 г.

Австрийската Raiffeisen Bank International също си навлече критики, след като FT съобщи за десетки обяви за работа в Русия, публикувани от нея, които показаха амбициозни планове за растеж в страната въпреки обещанието ѝ да напусне пазара.

Друг ръководител, работещ със западни компании в Русия, заявява, че има осезаема промяна в нагласите.

Докато компаниите, които напуснаха през първите седмици след нашествието, се почувствали морално задължени да го направят, „сегашната вълна е по-скоро под влиянието на въпросите: Наистина ли трябва да си вървим? Искаме ли да си вървим? Някои от тези компании са изградили четири, пет завода за 30 години. Те няма да ги продадат с 90% отстъпка“, казва ръководителят.

Инвеститорът активист и член на управителния съвет на Unilever Нелсън Пелц каза пред FT тази година, че е притиснал компанията за потребителски стоки, която проучвала варианти за продажба, да не напуска.

„Ако се оттеглим от Русия, те ще вземат марките ни за себе си. Не мисля, че това е добър вариант“, казва Пелц, подчертавайки, че конкуренти като P&G и Colgate-Palmolive не са напуснали страната. „Защо, по дяволите, ние трябва да го правим?“, пита той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:26 | 28.05.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още