След като години наред Китай беше основен търговски партньор на Германия, изглежда, че САЩ тихомълком заемат водещото място с напредването на годината, пише CNBC.
Комбинираният износ и внос между Германия и САЩ е възлязъл на общо 63 млрд. евро между януари и март през 2024 г. В същото време търговията между Германия и Китай е достигнала малко под 60 млрд. евро, сочат изчисления на CNBC.
Редица фактори играят роля за промяната, казва Карстен Бржески, глобален ръководител на макроикономическите анализи в ING Research.
„Промяната е резултат от редица фактори – силен ръст в САЩ засилва търсенето на германски продукти... В същото време откъсването от Китай, по-слабото вътрешно търсене в Китай и възможността на страната да произвежда стоки, които преди това внасяше от Германия (основно автомобили) намалиха германския износ към Китай“, допълва той.
Китай беше най-големият търговски партньор на Германия от години, но разликата със САЩ се стесни през последните години. Освен това САЩ отдавна са по-голям пазар за германски износ от Китай, отбелязва Холгер Шмидинг, главен икономист на Berenberg Bank.
Докато делът на САЩ в германския износ расте през последните години, този на Китай намалява, отбелязва Шмидинг. „Китайската икономика се задъхва и германските компании се натъкват на по-силна конкуренция от субсидирани китайски компании“, допълва той.
Ключовата разлика е, че сега САЩ стават важни и по отношение на вноса, изтъква Шмидинг.
Германия следва нова стратегия към Китай, като миналата година призова компаниите да намалят риска от страната. Китай ще остане партньор на Германия, подчерта германското правителство и допълни, че не трябва да има „откъсване“, но „системното съперничество“ все повече характеризира отношенията между двете страни.
Нараства и напрежението между Европейския съюз и Китай, които започнаха разследване на взаимните си търговски практики и заплашиха да наложат вносни мита.
Допитване на германския икономически институт Ifo от миналия месец установи, че компаниите, които твърдят, че са зависими от Китай, са намалели от 46% през февруари 2022 г. на 37% през февруари 2024 г. Това е свързано с факта, че по-малко компании разчитат на производство от китайски промишлени компании, стана ясно от доклада.
„Фактът, че САЩ стават най-големият търговски партньор на Германия всъщност показва променящите се търговски практики и постепенното откъсване от Китай“, отбелязва Бржески.