Потребителските нагласи в САЩ се понижават през април поради по-слабите възгледи за личните финанси и за икономиката, тъй като очакванията за инфлация се повишават, съобщава Bloomberg.
Индексът на Университета в Мичиган за април спада до 77,2 пункта този месец спрямо 79,4 пункта през март. Медианната оценка на икономисти в проучване на Bloomberg е за 77,9 пункта.
Потребителите очакват цените да се покачат с годишен темп от 3,2% през следващата година, най-високото ниво от ноември, от 2,9%, очаквани през март. Те предвиждат увеличение на разходите с 3% през следващите пет до десет години, което представлява петмесечен връх.
Данните подчертават упорития ценови натиск, заедно с по-високите разходи по заеми, които поемат потребителите. В същото време отделни данни в петък показват, че домакинствата продължават да харчат със стабилен темп на фона на ръста на заплатите.
Въпреки че разочарованието на потребителите от високите цени в техните ежедневни решения за харчене нараства този месец, опасенията за цените за големи покупки – дълготрайни стоки, превозни средства и жилища – са слабо променени спрямо миналия месец“, коментира Джоан Сю, ръководител на проучването.
Около 38% от потребителите съобщават, че високите цени натежават върху стандарта им на живот спрямо 33%, които посочват това миналия месец.
Възгледите на потребителите за текущото им финансово състояние и икономическите перспективи през следващата година падат до четиримесечно дъно.
Индикаторът за текущите условия се понижава до 79 пункта от 82,5 пункта. Мярката за очакванията пада до 76 пункта от 77,4 пункта през март.
Измервателите на настроението също дават представа за възгледите на избирателите относно икономиката и техните финанси преди президентските избори през ноември. Последното проучване на Bloomberg News/Morning Consult установява, че неотдавнашният скок в подкрепата за президента Джо Байдън в ключови щати се изпарява заради икономическия песимизъм.
„Потребителите продължават да изразяват несигурност относно бъдещата траектория на икономиката в очакване на резултатите от предстоящите избори“, посочва Сю.
Този месец Университетът в Мичиган започна преход към онлайн анкетиране, а не към телефонни разговори. Данните за март включват повече от 600 телефонни интервюта и близо 200 уеб интервюта.