fallback

Потребителската инфлация в Китай остава слаба и сигнализира за нови стимули

Потребителските цени са се повишили едва с 0,1% през март на годишна база

10:58 | 11.04.24 г.
Автор - снимка
Редактор

Потребителската инфлация в Китай се охлади повече от очакваното през март, а дефлацията при производствените цени се запазва, поддържайки натиска върху централните банкери да въведат още стимули, докато търсенето остава слабо, съобщава Ройтерс.

Тревожният дефлационен натиск във втората по големина икономика в света явно бавно се облекчава, макар че продължителната имотна криза все още сериозно тези върху потребителското и бизнес доверието.

Потребителските цени са се повишили едва с 0,1% през март на годишна база, съобщиха от националната статистика в четвъртък, след ръст от 0,7% през февруари, което бе и първото увеличение от шест месеца. Икономисти в проучване на Ройтерс очакваха повишение от 0,4%.

Данните за периода януари-февруари и заводските проучвания за март показват, че подобряващото се търсене носят успокоение за китайските лидери, опитващи се да предизвикат стабилно възстановяване след Covid. Икономистите обаче предупреждават за изкривявания заради китайската Нова година.

„Сезонните ефекти определено играят роля – цените на храните се повишиха остро по време на китайската Нова година през февруари и после отново се понижиха“, казва Сю Тиенчън, старши икономист в Economist Intelligence Unit.

„На по-широко ниво проблемът със свръхкапацитета се прехвърля към цените по начин, който ще осуети усилията на Народната банка на Китай да съживи икономиката“, добави Сю. „Цените на превозните средства са спаднали с годишен темп от 4,6%, което може да предполага, че производителите въвеждат по-дълбоки ценови понижения в процеса на дистрибуция и продажба“.

Производствените цени са намалели с 2,8% през март на годишна база, продължавайки спада от 2,7% през предишния месец, както и пониженията, продължаващи вече две години и половина. На месечна база те са намалели с 0,1%.

През последните месеци Китай въведе набор от стимули за стимулиране на разходите на домакинствата, включително по-лесни правила за заеми за автомобили, но потребителите остават предпазливи относно мащабни покупки на фона на притесненията за затруднената икономика и слабия пазар на труда.

Годишната основна инфлация, която изключва нестабилните цени на храните и енергоизточниците, достига 0,6% през март, което е под нивото от 1,2% през февруари. Индексът на потребителските цени спада с 1,0% на месечна база, охлаждайки се от ръста от 1% през февруари и е под прогнозирания спад от 0,5% от икономистите.

Китайската народна банка обеща по-рано този месец да подкрепи растежа на доходите на домакинствата и да отговори на разумното кредитно търсене от страна на потребителите, като същевременно ограничи „сляпото разширяване“ в индустрии със свръхкапацитет.

Някои анализатори смятат, че централната банка е изправена пред предизвикателство, тъй като повече кредити се насочват към производството, отколкото към потреблението, разкривайки структурни недостатъци в икономиката и намалявайки ефективността на инструментите на паричната ѝ политика.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:59 | 11.04.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още