Продажбите на дребно в Обединеното кралство са по-високи от очакваното през първите два месеца на годината, тъй като влажното време е подтикнало потребителите да купуват дрехи и повече стоки онлайн, съобщава Bloomberg.
Обемът на стоките, продадени във физическите и онлайн магазини, остана непроменен през миналия месец след ръст от 3,6% през януари, който беше ревизиран нагоре с 0,2 процентни пункта, информира Службата за национална статистика (ONS). Икономисти, анкетирани от Bloomberg, очакваха спад от 0,4% за февруари.
Цифрите показват, че потребителите тепърва се отърсват от кризата с разходите за живот, въпреки че инфлацията се охлажда повече от година. Премиерът Риши Сунак се надява, че намаляването на данъците върху заплатите, заедно с очакванията, че Английската централна банка (АЦБ) ще започне да облекчава разходите по заемите през следващите месеци, ще подкрепи потребителските бюджети преди изборите, които се очаква да се проведат есента.
„Наблюдава се ръст при облеклото, което се възстанови след последните спадове, тъй като хората инвестираха в колекциите за новия сезон, както и в универсалните магазини“, изтъква Хедър Бовил, старши статистик в ONS. „Това обаче беше компенсирано от спадовете в продажбите на горива, вероятно засегнати от нарастващите цени, и намаляването на продажбите на храни“, добавя тя.
Онлайн търговците на дребно отбелязаха най-големия си ръст на продажбите от юли 2023 г. насам, след като най-влажният февруари в историята накара купувачите да не влизат в магазините. Продажбите, с изключение на горивата, се повишиха с 0,2% през месеца, докато икономисти очакваха спад от 0,1%.
Потребителското доверие във Великобритания беше помрачено през март, спъвайки част от възстановяването на настроенията през последните месеци, става ясно от доклад на GfK от петък. Но индексът, измерващ отношението на хората към собствените им финанси, се покачи до най-високото си ниво от 2021 г.
Тъй като заплатите сега изпреварват цените, стандартът на живот отново се повишава. Инфлацията се охлади от над 11% през 2022 г. до 3,4% миналия месец и е напът да се забави под целта от 2% на АЦБ до април.
Retailer Next Plc, чието представяне се приема като важен индикатор за потребителското търсене, очаква печалбата ѝ да достигне 1 млрд. паунда тази година, като казва, че купувачите ще се възползват от по-високите заплати, за да харчат повече за мода.
Средностатистическият работник може също така да получи допълнителни 900 паунда под формата на годишни спестявания от данъци тази година, благодарение на намалението на националните осигурителни вноски, обявено в бюджета за март. Очаква се от това да се възползват около 27 млн. служители и 2 млн. самостоятелно заети лица.
Британският консорциум за търговия на дребно междувременно съобщи, че продажбите му са нараснали едва с 1,1% през февруари, най-бавният темп от 18 месеца насам. Отделни данни за кредитните карти от Barclays показват, че разходите нарастват със значително по-бавни темпове от инфлацията.
Търговците на дребно обвиниха дъждовното време във Великобритания, че държи купувачите далеч от търговските улици. Някои части на Обединеното кралство преживяха най-влажния февруари, откакто започва да се води статистика през 1836 г.