fallback

Най-голямата корабна компания в света е песимистична за бъдещето

Maersk предупреди, че свръхкапацитетът ще се отрази на печалбата ѝ, след като подкрепата от повишените цени на товарите отслабне

20:33 | 08.02.24 г.

Най-голямата корабна компания в света Maersk предупреди в четвъртък, че свръхкапацитетът ѝ в контейнерните превози ще нанесе удар на печалбата ѝ повече от очакванията тази година и че не предвижда голяма подкрепа от ръста на цените на товарите заради нарушенията на корабоплаването в Червено море, предава Ройтерс.

Предупреждението, което е накарало датския корабен гигант да замрази и програмата си за обратно изкупуване на акции, е в рязък контраст с неотдавнашния оптимизъм на инвеститорите за сектора.

Корабните компании са сред най-добре представящите се на борсите в Европа тази година, след като пренасочването на кораби след нападенията на хутите в Червено море – голям търговски маршрут, повишиха цените на товарите.

Maersk очаква ръстът на морската търговия да достигне между 2,5% и 4,5% за цялата година. 

Датският гигант, подобно на други корабни компании, отклонява кораби към по-дълги маршрути около Африка и някои анализатори очакваха по-дългото време за пътуване и по-високите цени на товарите да надвишат големия ръст на новите контейнеровози, които навлизат на пазара.

Но главният изпълнителен директор на Maersk Винсент Клерк заяви пред репортери, че кризата в Червено море не може да се сравни с мащаба на нарушенията по време на пандемията, когато цените на товарите и печалбите на корабните компании бяха подкрепени от многобройни сътресения, включително блокади, променящо се поведение на потребителите и задръстване на пристанищата.

„В този случай става въпрос само за по-дълго време за пътуване. Щом започнем отново да плаваме през Суецкия канал, цените веднага ще намалеят“, допълни той.

Maersk, която е смятана за барометър за световната търговия, съобщи, че една трета от обемите ѝ от контейнери са били засегнати от нарушеното корабоплаване в Червено море.

Твърде много кораби

Подкрепата от пандемията за печалбите на корабните компании доведе до вълна от нови поръчки на кораби. Плавателните съдове, доставени в края на миналата година, бяха използвани за запълване на празнините заради по-дългото плаване около Африка, но свръхкапацитетът ще се материализира напълно едва през 2024 г. и ще бъде усетен през 2025 г., а вероятно и през 2026 г., каза Клерк.

„Ще видим, че има твърде много кораби в света спрямо броя на контейнерите, които трябва да бъдат превозени. Дори ако след една година продължаваме да плаваме южно от Африка, прекомерният капацитет и натиск върху цените ще се запазят“, отбеляза той.

Миналия месец Maersk се опита да възобнови плаването през Червено море. Клерк заяви, че посланието от военноморския флот на САЩ е било, че за момента не може да се гарантира безопасно преминаване през района.

„Не можем да се опитаме да плаваме отново, само защото нищо не се е случило там за една седмица. Трябва да сме сигурни, че в деня, в който се завърнем в Червено море, причината е, че вярваме, че можем да го направим за постоянно“, коментира Клерк.

Книжата на Maersk поевтиняват с 15%, а тези на конкурента ѝ Hapag-Lloyd са надолу с около 9 на сто.

Датската компания съобщи, че очаква основната ѝ печалба преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация (EBITDA) да достигне между 1 млрд. и 6 млрд. долара тази година спрямо 9,6 млрд. долара миналата година.

Анализатори, участвали в допитване на LSEG даваха средна прогноза за EBITDA от 6,6 млрд. долара тази година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:33 | 08.02.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още