Химическият сектор в Германия, който е най-големият в Европа, започва да усеща затруднения от забавянето на доставките през Червено море и стана най-голямата индустрия, която предупреди за нарушения на доставките, принудили някои компании да ограничат производството, пише Ройтерс.
Ключов азиатски внос в Европа – от автомобилни части и инженерно оборудване до химикали и играчки, в момента отнема повече време за транспорт, тъй като корабните компании отклоняват плавателни съдове около Африка и далеч от Червено море и Суецкия канал след нападенията на йеменските бунтовници хути там.
Макар че германската индустрия е свикнала с нарушаването на доставките след пандемията и войната в Украйна, последиците от ограничения трафик през търговската артерия започват да се проявяват, като заводът на Tesla в Берлин е най-видната жертва до момента.
Германският химически сектор, третата по големина индустрия в страната след автомобилите и инженеринга, с годишни приходи от продажби на стойност около 260 млрд. евро, разчита на Азия за около една трета от вноса си, идващ от страни извън Европа.
„В момента отделът ми за доставки работи три пъти по-усилено, за да осигури нещо“, казва Мартина Найсвонгер, главен изпълнителен директор и собственик на компанията Gechem GmbH & Co KG, която смесва и бутилира химикали за големи индустриални клиенти.
Заради забавянето Gechem, която има годишни приходи от продажби за двуцифрени милиони евро, е намалила производството на таблетки за миялни машини и тоалетни, тъй като не може да си осигури достатъчно тринатриев цитрат, както и сулфаминова и лимонена киселина.
Затова компанията преразглежда системата си на три смени, казва Найсвонгер и допълва, че последиците от затрудненията с транспорта може да останат проблем поне през първото полугодие на 2024 г.
Това води до откровени разговори с клиенти, допълва тя. „Ако имаме три натоварени камиона вместо шест, всеки клиент получава само част от поръчката си, но поне всички получават по нещо“, казва Найсвонгер.
По-големият производител на химикали Evonik също съобщи, че понася удар от „непредвидени промени и забавяния“ и допълва, че някои кораби са променили посоката три пъти за няколко дни.
Компанията отбелязва, че се опитва да смекчи последиците, като поръчва по-рано и се пренасочва към превози по въздух, които са смятани за временно решение, тъй като за някои химикали не е разрешено да се превозват със самолет.
Зависимост от Азия
Германският профсъюз в индустрията VCI отдавна изтъква зависимостта от азиатския внос, като отбелязва, че макар да очаква спирането на производството да е ограничено до отделни случаи, забавянето на вноса през Червено море е допълнително бреме за вече отслабената индустрия.
„Последиците са особено забележими при средните по размер химически компании“, отбелязва главният икономист на VCI Хенрик Мейнцке и допълва, че тези компании често получават значителна част от суровините си от Азия.
Транспортната криза в Червено море се случва в момент, когато германската индустрия вече е под натиск заради рецесията, както и високите разходи за труд и енергия. Според S&P Global химическият сектор в Европа наред с автомобилния и търговията на дребно е най-уязвимият.
Освен забавянето на вноса химическите компании посочват по-високите разходи за гориво, тъй като танкерите, превозващи важни суровини, се нуждаят от около 14 дни повече, за да пристигнат. Те допълват, че тези разходи може да бъдат прехвърлени на клиентите само частично.
Други не са толкова тежко засегнати. Covestro, която произвежда химикалите в пяната, използвана в матраците, автомобилните седалки и сградната инсталация, очаква цените на товарите да се повишат, но допълва, че ръстът е незначителен в общите ѝ разходи.
Тя съобщава, че вътрешна работна група се занимава с проблема, но все пак изтъква силното си присъствие в региона.
Производителят на парфюми Symrise съобщи, че не очаква забавяне на доставките, тъй като имал достатъчно запаси и призова клиентите да се придържат към обичайните си навици за поръчки и да избягват всякакво неоправдано презапасяване.
Wacker Chemie, която доставя полисиликон за около половината от чиповете в света, също отбеляза по-високите цени, но допълни, че бизнесът ѝ не е значително засегнат до момента.
Мейнцке счита, че има относително малка вероятност за повсеместно спиране на производството, дори ако положението в Червено море остане напрегнато, и допълва, че предвид слабото търсене, бюрокрацията и високите цени на енергията и на суровините секторът вече има достатъчно за какво да се тревожи.