Настроенията на потребителите в САЩ се подобряват в началото на януари, повишавайки се до най-високото си ниво от 2021 г. насам, далеч надхвърляйки прогнозите, тъй като краткосрочните инфлационни очаквания се понижават до тригодишно дъно, съобщава Bloomberg.
Индексът на потребителските настроения на Мичиганския университет се повиши с 9,1 пункта до 78,8 пункта, което е най-големият месечен ръст от 2005 г. насам. Предварителните данни за януари надминаха всички прогнози в анкета на Bloomberg сред икономисти.
Потребителите очакват цените да се покачат с годишен темп от 2,9% през следващата година, което е спад от 3,1%, очаквани месец по-рано. Те смятат, че разходите ще се повишат с 2,8% през следващите 5 до 10 години, което представлява четиримесечно дъно, показват данните от петък.
„Потребителите демонстрираха по-устойчиви възгледи за множество аспекти на икономиката, което предполага по-голяма увереност за меко кацане“, коментира Джоан Хсу, директор на проучването. „Подобренията в инфлационните очаквания бяха подкрепени от възприятията за облекчаване на ценовия натиск при условията за закупуване както на дълготрайни стоки, така и на превозни средства“, добавя тя.
Това е „в съответствие с убеждението, че инфлацията няма да се ускори в близко бъдеще“, изтъква още Хсу.
Проучването показва, че повишаването на оптимизма е в голям мащаб, с подобрения в зависимост от възрастта, доходите и политическата принадлежност. Повече от половината домакинства очакват доходите им да растат поне толкова бързо, колкото инфлацията, като това е най-високият дял сред респондентите от средата на 2021 г.
Междувременно очакванията на фондовия пазар са били най-силните от повече от две години, показва докладът.
Повишаването на оптимизма следва данните от тази седмица, показващи стабилни продажби на дребно в края на 2023 г., които подчертават устойчивото потребление. Нарастващото доверие, перспективата за намаляване на лихвените проценти през тази година и забавянето на инфлацията имат потенциал да подкрепят разходите на домакинствата през следващите месеци.
Възприятието на потребителите за текущото им финансово състояние се повиши до двегодишен връх, докато очакванията за бъдещите финанси се покачиха до най-високото си ниво от 2021 г.
Индикаторът за текущите условия нараства с 10 пункта до 83,3 пункта, а показателят за очакванията отчита ръст до 75,9 пункта.