fallback

Коледният дух на британците не успя да подкрепи продажбите на дребно

Общите продажби на дребно в страната са нараснали с едва 1,7% през декември

15:39 | 09.01.24 г.
Автор - снимка
Създател

Ключовият период на празнично пазаруване във Великобритания е бил по-слаб от очакваното, тъй като потребителите, затруднени от по-високата инфлация, са харчели по-предпазливо, пише Bloomberg.

Общите продажби на дребно в страната са нараснали с 1,7% през декември в сравнение с почти 7% ръст година по-рано, съобщиха от Британския консорциум за търговия на дребно (BRC) и консултантската компания KPMG в доклад от вторник.

Ръст на британските продажби на дребно по месеци през 2022 и 2023 г. Графика: Bloomberg

Продажбите на нехранителни стоки са спаднали през четвъртото тримесечие, тъй като британците в момента избягват да правят големи покупки на мебели и стоки за дома например. Други категории подаръци, при които продажбите са останали слаби, са тези на дрехите, бижутата и технологиите.

„Празничният период не успя да компенсира трудната година с бавен ръст на продажбите на дребно“, заяви Хелън Дикинсън, главен изпълнителен директор на BRC. „Слабото потребителско доверие продължи да ограничава разходите“.

Слабите данни може да предизвикат опасения, че икономиката на Обединеното кралство ще изпадне в рецесия, тъй като потребителите се тревожат за финансовата си сигурност. Дори когато инфлацията в Обединеното кралство се забавя, купувачите все още харчат повече, за да получат по-малко количество и много от тях се фокусират върху неща от първа необходимост като храна, сметки за отопление и наем.

Сезонът на празничните разходи вече започна слабо през ноември, тъй като потребителите усетиха тежестта на по-високите разходи за живот. Този период е важен за търговците на дребно, тъй като продажбите през ноември и декември формират една пета от продажбите за годината, а в някои случаи дори повече.

Продажбите на храни бяха светъл лъч в данните, които са нараснали с 6,8% през трите месеца до края на декември на фона на по-високите цени. Обемите на продадените стоки през декември също е нараснал в сравнение с година по-рано. Купувачите са похарчили рекордните 13,7 млрд. паунда (17,4 млрд. долара) за храна през декември, съобщиха от компанията Kantar миналата седмица.

Дискаунтърите изглежда са се представили добре, тъй като британците с ограничен бюджет са търсили изгодни сделки. Aldi и Lidl са регистрирали рекордни продажби в навечерието на Коледа.

Продуктите за красота, здраве и лична хигиена, както и играчките и игрите също се се продавали с добри темпове, като потребителите са избирали достъпни подаръци и лакомства. Онлайн продажбите са намалели с почти 1% на годишна база, което все още е по-добър резултат от този през 2022 г., когато стачките на пощенски работници накараха хората да отидат до физическите магазини.

"Тази година празничното настроение липсваше, тъй като много търговци на дребно се сблъскаха с разочароващ декември", каза Пол Мартин, ръководител на отдел "Търговия на дребно" в KPMG.

Разходите за развлечения и пътувания са нараснали през декември, тъй като потребителите предпочитат да отидат на почивка и да похарчат парите си за преживявания, сочат отделни данни от Barclays. Разходите в кръчмите, баровете и клубовете са нараснали с близо 8%, стимулирани от коледните партита и събирания.

Очаква се на търговците на дребно да им бъде трудно и тази година, тъй като потребителите са притиснати от по-високите разходи за живот. Ситуацията ще се влоши от забавянето на доставките заради проблемите в Червено море, както и от увеличенията на данъците за бизнеса и други разходи от април.

По-слабото представяне на търговията на дребно може да засили опасенията за техническа рецесия, която се характеризира с две последователни тримесечия на спад. Това би попречило на премиера Риши Сунак да бъде повторно избран на следващите избори и би могло да засили спекулациите, че Английската централна банка ще започне да понижава лихвите си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:39 | 09.01.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още