fallback

Германските потребители гледат с оптимизъм към януари

Индексът на GfK, измерващ нагласите на потребителите, се е повишил до минус 25,1 пункта за януари

13:28 | 20.12.23 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Нагласите на германските потребители се очаква да се подобрят с началото на новата година, въпреки че предстои да разберем дали подобрението им ще даде началото на едно стабилно възстановяване в най-голямата икономика в Европа, в която напоследък преобладаваше песимизмът, пише Ройтерс.

Индексът, измерващ потребителското настроение, се е повишил до минус 25,1 пункта за януари от ревизираните минус 27,6 пункта през декември. Резултатът беше по-добър от очакванията на анализатори, анкетирани от Ройтерс, за ниво от минус 27 пункта.

По-големите очакванията, особено при доходите, допринесоха още повече за по-добите нагласи, а желанието за покупка сред потребителите и положителните прогнози за икономиката също са се увеличили, сочат данни от проучване сред около 2 хил. потребители, публикувано от института GfK и Нюрнбергския институт за пазарни решения (NIM).

„Остава да се види дали този ръст слага началото на сериозно възстановяване на потребителските настроения“, заяви Ралф Бюркл, потребителски експерт в NIM.

Потребителите все още са много предпазливи, добави той.

„Геополитическата криза и войните, резкият ръст на цените на храните и дискусиите за бюджета през 2024 г. продължават да предизвикват несигурност“, смята Бюркл.

Показатели от проучването на Gfk за януари. Таблица: Ройтерс/Gfk

Индикаторът за потребителския климат прогнозира развитието на реалното частно потребление през следващия месец.

Резултат над нулата показва годишен ръст на частното потребление. Стойност под нулата е индикатор за свиване на годишна база.

Според GfK промяна с един пункт разлика в показателя съответства на годишна промяна от 0,1% в частното потребление.

Индикаторът „желание за покупка“  измерва съотношението на положителните и отрицателните отговори на въпроса: „Смятате ли, че сега е подходящ момент за покупка на основни стоки?“.

Подиндексът, измерващ очакванията за доходите, отразява очакванията за развитието на финансите на домакинствата през следващите 12 месеца.

Допълнителният индекс на очакванията за бизнес цикъла отразява оценката на респондентите за общата икономическа ситуация през следващите 12 месеца.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:28 | 20.12.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още