Изкуственият интелект навлиза в българския бизнес, макар и доста бавно. Това сочат данни на НСИ за използването на информационни и комуникационни технологии в предприятията през 2023 г. Едва 3,6% от фирмите у нас са използвали технологии с изкуствен интелект, като за фирмите с по над 250 служители този процент е 13,8 на сто. През тази година 21,7% от компаниите са използвали софтуер за управление на ресурсите (ERP). По-малък е делът на фирмите, които разполагат с приложение за управление на връзките с клиенти (CRM) – 10,5%, както и на използващите софтуер за бизнес разузнаване (BI) – 4,2%.
Всяко пето предприятие (21,9%) извършва анализ на данни, като при предприятията с 250 и повече заети лица относителният дял е 53,1%. За анализ служат основно записи на трансакции като данни за продажбите и плащанията (73,1%); данни за клиентите като покупки, местоположение, предпочитания, отзиви, търсения (56,6%); и свободно достъпни данни от държавни институции – 48,2%.
Всяко второ предприятие у нас (50,4%) разполага със собствен уебсайт, като фирмите с по над 250 заети лица делът е близо 90 на сто. На сайта си предприятията най-често предоставят информация за предлаганите стоки и услуги и тяхната цена (37,9%), а съдържание на поне два езика предоставят почти една четвърт (23,3%) от фирмите.
Близо 97% от нефинансовите предприятия с над 10 служители имат достъп до интернет, а почти три четвърти от фирмите с по над 250 служители (72,6%) ползват интернет със скорост за сваляне на данни по-висока от 100 Mbps.
Най-много са работещите в сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (92,2%), които имат достъп до интернет, а най-малко - в сектор „Преработваща промишленост“ (25,5%).
38% от компаниите у нас използват социални медии, за да развиват дейността си и да разширяват присъствието си онлайн, като сред основните цели са изграждане на имидж или маркетинг на продукти (при 77,1% от предприятията) или комуникация с клиенти (54,2%). Около 36% от компаниите използват социални медии за наемане на служители, а около 30% си сътрудничат посредством тях с бизнес партньори и други организации.
Малко над една пета от фирмите са публикували платени реклами онлайн през 2023 г., като основният метод е бил реклама, базирана на съдържанието или на ключови думи в търсенията на потребителите - 81,9%.
През 2023 г. 17,5% от фирмите използват платени компютърни услуги в облак, за да намалят разходите си за хардуер и софтуер, като делът им е нараснал с 4,7 процентни пункта в сравнение с 2021 година. И тук най-активни са големите компании (52,2%) и фирмите в сектора на създаването и разпространението на информация и творчески продукти (59%).
През предходната 2022 г. 15,1% от предприятията са продавали стоки и услуги по интернет, а оборотът, реализиран от електронна търговия, възлиза на 6,3% от общия им . Относителният дял на тези, които са осъществили уебпродажби чрез собствен уебсайт или приложение, е 10,8%, а на използвалите електронни пазари за търговия със стоки и услуги по интернет - 6,2%. Електронни продажби чрез автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI) са извършили 1,7% от предприятията.
За петгодишен период най-голямо увеличение на относителния дял на предприятията, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се наблюдава при големите фирми с 250 и повече заети лица (с 9,3 процентни пункта).