Настроението на германските потребители вероятно ще се подобри през месеца на коледните празници и въпреки това остава мрачно без признаци за трайно възстановяване в най-голямата икономика в Европа, сочи проучване, цитирано от Ройтерс.
Индексът, измерващ потребителските нагласи, е нараснал с 0,5 пункта до минус 27,8 пункта за декември от ревизирани минус 28,3 пункта през ноември. С това той надхвърля очакванията на анализатори, анкетирани от Ройтерс за минус 27,9 пункта.
По-голямото желание за покупка и по-слабото такова по отношение на спестяванията са подкрепили индекса, публикуван съвместно от института GfK и Нюрнбергския институт за пазарни решения (NIM).
„След три последователни месеца на спад потребителските нагласи се стабилизират към края на годината“, коментира Ралф Бюркл, експерт по потреблението в NIM. „При нагласите все още се наблюдава несигурност и загриженост.“
Индексът за нагласите прогнозира развитието на реалното частно потребление през следващия месец. Ниво над нулата сигнализира за ръст на частното потребление на годишна база, а отрицателна стойност означава спад в сравнение със същия период година по-рано. Според GfK промяна с един процентен пункт в показателя съответства на годишна промяна от 0,1% при индивидуалното потребление.
Индикаторът „желание за покупка“ измерва съотношението на положителните и отрицателните отговори на въпроса: „Смятате ли, че сега е подходящ момент за покупка на основни стоки?“.
Подиндексът, измерващ очакванията за доходите, отразява прогнозите за развитието на финансите на домакинствата през следващите 12 месеца.
Допълнителният индекс на очакванията за бизнес цикъла отразява оценката на респондентите за общата икономическа ситуация през следващите 12 месеца.