fallback

Потребителското доверие в САЩ се понижава до 5-месечно дъно заради инфлацията

Въпреки че очакванията на икономистите за рецесия стабилно намаляват, американците остават притиснати от високите цени

18:48 | 31.10.23 г.

Потребителското доверие в САЩ се понижава до петмесечно дъно през октомври, притиснато от по-мрачните перспективи пред бизнес условията и опасенията относно високите цени, пише Bloomberg.

Индексът на Conference Board падна до 102,6 пункта този месец от ревизирани нагоре 104,3 пункта за септември, показват новите данни. Анкетирани от Bloomberg икономисти очакваха ниво от 100,5 пункта.

Показателят за текущите условия на групата падна до 143,1 пункта, като това е най-ниското му ниво от близо година. Измерителят за очаквания, който отразява шестмесечната перспектива на потребителите, се понижи до петмесечно дъно. Индексът на очакваната инфлация междувременно се повиши.

„Потребителите продължават да бъдат заети с нарастващите цени като цяло и по-специално цените на хранителните стоки и бензина“, изтъква Дана Питърсън, главен икономист в Conference Board. „Потребителите също изразиха загриженост относно политическата ситуация и по-високите лихвени проценти“, добавя той.

Въпреки че очакванията на икономистите за рецесия стабилно намаляват в резултат на изненадващата устойчивост на икономиката и пазара на труда, американците остават притиснати от високите цени. Продължителното въздействие на инфлацията – дори и да се е подобрило значително спрямо миналата година – остава ключова пречка за по-значително възстановяване на доверието.

Делът на потребителите, които казват, че работните места са „изобилни“, намалява през октомври за четвърти пореден месец. Въпреки това разликата между тези, които споделят, че работните места в момента са „изобилни“ в сравнение с тези, които твърдят, че са „трудни за намиране“ – показател, наблюдаван отблизо от икономистите като мярка за силата на пазара на труда – се повишава за първи път от юни.

Плановете за покупка са смекчени, като намалява делът на потребителите, които очакват да купят кола, дом или основни електроуреди. В същото време се увеличава делът на хората, които възнамеряват да почиват през следващите шест месеца.

Отделни данни, публикувани миналата седмица, също очертаха понижение в потребителските настроения. Докладът на Мичиганския университет показа, че краткосрочните инфлационни очаквания са се повишили през октомври до петмесечен връх от 4,2%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:48 | 31.10.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още