fallback

КЗК е одобрила сделката за 220 млн. долара за производителя на водка "Финландия"

Coca Cola HBC дистрибутира продуктите на придобиваното дружество в България и няма да има промяна в конкуренцията на пазара, заключават от регулатора

11:33 | 10.10.23 г.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е разрешила придобиването на водката с марка „Финландия“ от Coca Cola HBC, вижда се от решение, публикувано на сайта на регулатора.

Сделката ще се осъществи чрез компанията „Си Си Бевереджъс Холдингс II“ Б.В. (CC Beverages Holdings II B.V.) – дъщерно дружество на Coca Cola HBC, което придобива собственика на бранда водка „Финландия“ „Браун-Форман Финланд“ Ой (Brown-Forman Finland Oy), Финландия.

„Си Си Бевереджъс Холдингс II“ контролира българското дружество „Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани България“ АД.

Сделката е за 220 млн. долара и беше обявена през юни. Тя подлежи на одобрение и от други регулатори. Очакванията са трансакцията да приключи до края на годината.

Производство и дистрибуция на напитки

Придобиваното предприятие произвежда и доставя в световен мащаб водки с марка Finlandia - Finlandia Classic, Finlandia Botanical Cucumber & Mint, Finlandia Botanical Wildberry & Rose, Finlandia Redberry, Finlandia Mango, Finlandia Coconut, Finlandia Lime, Finlandia Cranberry, Finlandia Blackcurrant, Finlandia Grapefruit, Finlandia Raspberry, Finlandia Nordic Berries и Finlandia 101. Дружеството не бутилира и не разпространява други продукти освен водките с марка Finlandia, поясняват от КЗК в решението си.

Продуктите се разпространяват от дъщерно дружество на „Браун-Форман Корпорейшън“ или от трети лица, вкл. и Coca Cola HBC.

Coca Cola HBC произвежда, предлага и продава напитки в Европа, Азия и Африка. Компанията има търговски отношения и с други дружества като Monster Energy, Edrington, Brown-Forman, Edrington и Campari и извършва дейност по бутилиране и разпространение на газирани безалкохолни напитки, вода, енергийни и спортни напитки, сокове, алкохолни напитки, кафе, готов за консумация чай, напитки на растителна основа.

Сред популярните брандове на компанията в България са газираните напитки Coca-Cola, Fanta, Schweppes и Sprite, водите „Банкя“ и „Роза“, соковете Cappy, алкохолни напитки, сред които Gentleman Jack, Glendalough, Glenrothes, Highland Park, Jack Daniel’s, The Famous Grouse и др., кафетата caffe Vergnano, Costa Coffee, горещ чай, горещ шоколад и готов за пиене чай Fuzetea и др.

Компанията разполага с две производствени звена - в Костинброд (за безалкохолни напитки) и в Банкя - (за минерална вода), както и управлява пет дистрибуторски центъра, разположени на различни места в България.

Пазари и пазарни дялове

Нотифицираната концентрация не води до хоризонтално припокриване в дейностите на страните на територията на България, тъй като придобиваното предприятие не управлява производствени съоръжения в страната, посочват от КЗК.

Пазарният дял на водката „Финландия“ е в диапазона 5-10%, а другата марка водка на финландския производител – „Снежен леопард“ (Snow Leopard), е с до 5% дял. И двете се дистрибутират на българския пазар от Coca Cola HBC.

Пазарният дял на Coca Cola HBC на пазара за разпространение на водка на едро в България е в диапазона 5-10%. След осъществяване на нотифицираната сделка няма да настъпи промяна, подчертават от регулатора, тъй като придобиващото дружество действа като дистрибутор за България на произвежданите от придобиваните предприятия брандове водка. Отделно на пазара оперират и множество конкуренти – български и чуждестранни, допълват от Комисията.

КЗК оценява в заключение, че сделката няма да породи нито вертикални, нито хоризонтални ефекти, които да ограничат конкуренцията на българския пазар.

Комисията допълва, че сделката не би могла да доведе до съществено възпрепятстване на ефективната конкуренция на съответния пазар и няма риск от създаване или засилване на господстващо положение.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:34 | 10.10.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още