Някои анализатори с изненада следят случващото се в САЩ - потреблението не се свива въпреки повишаването на лихвите от страна на Федералния резерв. Отговорът всъщност е много прост - нацията застарява, пише в анализ The Wall Street Journal.
Хората на възраст 65 и повече години са вече 17,7% от населението в страната, което е рекорд от началото на воденето на статистика през 1920 година и значително повишение от 2010 година, когато възрастните американци бяха 13% от населението. Тяхното финансово състояние е относително добро, не теглят кредити, за да купуват жилища, и имат по-добри позиции на трудовия пазар, спрямо останалите потребители.Тези, които все още изплащат ипотека, са рефинансирали заема си при много изгодни условия по време на пандемията от коронавируса.
По тази причина и политиката на Федералния резерв не ги интересува толкова сериозно, посочва американското издание. Така възрастните американци формират устойчива база на потреблението, която не се влияе от данните за трудовия пазар, лихвите и изплащането на студентските заеми, коментират анализаторите.
През 2022 г. на хората на възраст над 65 години се падат 22% от общото потребление, което е най-високото ниво от 1972 година, когато всъщност започва да се води подобна статистика, и съществено над нивото от 2010 година, когато по-възрастните американци са реализирали 15% от потреблението в страната, сочат данни на Министерството на труда на САЩ.
Разходите на домакинствата, в които живее човек на възраст над 65 години, растат с 2,7% през 2022 г. спрямо 2021 година, като се вземе предвид инфлацията. За сравнение, домакинствата с членове под тази възраст харчат с 0,7% повече спрямо година по-рано.
За част от по-възрастните американци пандемията от коронавируса промени много нагласи. Един милион починали от болестта американци показаха, че "няма време за губене", коментира 66-годишната Морийн Грийн.
"Цял живот спестявах за това и онова. Сега имам пари в банката, харча и така съм по-близка с приятелите и семейството си отпреди", посочва тя. Грийн е брокер на недивижими имоти и днес харчи с 25% повече и отделя много повече време в пътувания с приятели и своето семейство спрямо 2019 година, разказва WSJ.
Анализаторите са категорични, че има съществена промяна в живота на възрастните хора в САЩ. Днес те са много по-активни - купуват електрически велосипеди, пътуват активно и правят неща, които досега не са си позволявали. Компанията American Cruise Lines, която организира круизни пътувания, потвърждава това - има двуцифрен ръст на записванията от хората от т.нар. "бейби бум" поколение в САЩ (родените след края на Втората световна война). Най-малките от тях вече са на около 59 години.
Много икономисти все още очакват, че американската икономика може да навлезе в рецесия през следващата година.
Но Ед Ярдени, президент на анализаторската компания Yardeni Research, не е сред тях. Той посочва, че изчисленията на Фед показват, че само "бейбибумърите" имат над 77 трилиона долара спестявания. "Има "дупка" от 77 трилиона долара в теорията, че изчерпването на натрупаните по време на пандемията средства ще потопи икономиката", казва анализаторът.