Нагласите на големите японски производители са се подобрили повече от очакваното, а настроението на бизнеса извън фабричния сектор е било най-оптимистичното такова от 32 години насам през третото тримесечие, тъй като икономиката на страната продължава да се възстановява от пандемията, съобщава Bloomberg.
Индексът, измерващ нагласите сред най-големите производители в Япония, се е повишил до 9 пункта през септември от 5 пункта три месеца по-рано, показват данните от тримесечния доклад Tankan на Японската централна банка в понеделник. Резултатът е по-висок от консенсусната оценка на икономисти за 6 пункта и показва, че броят на оптимистите става все по-висок от този на песимистите. Производителите на автомобили и тези на храни и напитки бяха сред копманиите, чиито нагласи се подобриха най-значително.
Доверието сред компаниите извън фабричния сектор се е повишило до 27 пункта, най-високото му ниво от декември 1991 г., тъй като фирмите в сектора на услугите продължиха да печелят след като ограниченията, свързани с пандемията, бяха отменени. Показателят за големите компании в хотелиерството и ресторантьорството се е повишил до 44 пункта от 36 пункта.
Поевтиняването на йената до нива, които се доближават до най-ниските такива от няколко десетилетия насам, подсили допълнително този ефект, увеличавайки покупателната способност на туристите от чужбина, които се връщат в Япония на тълпи след отмяната на ограниченията, подкрепяйки голяма група компании в сектора на услугите. Слабата йена затруднява японците да пътуват извън страната, като по този начин те избират повече вътрешни дестинации за почивка, където отиват и разходите им.
„Корпоративните печалби са добри и ЯЦБ ще наблюдава доколко компаниите предоставят част от тези средства на работниците си под формата на по-високи заплати“, заяви Мари Ивашита, главен пазарен икономист в Daiwa Securities Co.
Проучването е публикувано в момент, когато перспективите за износа се подобряват на фона на признаци, че икономиката на Китай се стабилизира. Официалният индекс на китайските мениджъри по поръчките в производствения сектор и в този на услугите, и съответните показатели Caixin, отбелязаха ръст за първи път от март насам. От друга страна, цикълът на затягане на паричната политика в САЩ може би вече е към своя край.
Подобрението, което се наблюдава в проучването Tankan е в синхрон с позицията на ЯЦБ, че икономиката продължава да се възстановява умерено. По-слабата йена също подобрява перспективите за печалбите на комапиите, които изнасят стоките и услугите си в чужбина, като това се наблюдава и при производителите на автомобили – едни от тези, които публикуваха стабилни резултати за периода април-юни.
Последното проучване за нагласите едва ли ще разколебае гуверньора на ЯЦБ Казуо Уеда да остави паричната си политика такава, каквато е в момента, дори ако властите ревизират във възходяща посока официалните си прогнози за инфлацията, както очакват икономистите, на срещата си по-късно този месец.
Все пак проучването продължава да отразява очакванията за упорита инфлация, като прогнозата за ръста на цените през следващите 3 години за всички индустрии остава непроменена на ниво от 2,2%.
„Японската централна очаква инфлацията да бъде умерена, но проучването потвърждава, че компаниите очакват доста силна тенденция“, коментира Ивашита.
Японската централна банка следи внимателно корпоративните нагласи, тъй като властите оценяват различните данни, за да разберат дали инфлацията може да достигне един положителен период, в който да е задвижвана от вътрешното търсене и придружена от ръст на заплатите. Голяма част от ръста на цените напоследък е резултат от по-високите цени на хранителни продукти и горива, заради слабата йена и рязкото поскъпване на енергията.
Данните от петък показаха, че ръстът на потребителските цени в Токио, с изключение на пресните храни се е забавил до 2,5%, тъй като факторите, стимулиращи разходите са отслабнали, а търсенето е било по-слабо.
Министър-председателят Фумио Кишида поиска от кабинета си да състави пакет от нови мерки за икономическа подкрепа, в това число и помощ за домакинствата, затруднени от по-високите цени, и политики, насочени към това да насърчат компаниите да увеличат заплатите на служителите си и инвестициите. Той вече удължи субсидиите, за да сложи таван на цените на бензина до края на 2023 г.
Нагласите сред малките производители са останали мрачни, задържайки се стабилно на ниво от минус 5 пункта, докато индикаторът за перспективите за тази група е спаднал лекодо минус 2 пункта. Около две трети от служителите на японските компании работят в предприятия с по-малко от 1000 служители . Дали тези компании могат да повишат заплатите достатъчно, за да може растежът им да изпревари инфлацията през следващата година, ще бъде ключов фактор при определянето на курса на паричната политика.
„Условията за бизнес на малките и средните предприятия не са се подобрили много в сравнение с големите предприятия“, заяви Шунсуке Кобаяши, главен икономист в Mizuho Securities Co. „Те биват погълнати от големите компании“, допълва то.