fallback

Икономическият бум на Индия прикрива натиска върху малкия бизнес

На само 20 компании се падат 80% от корпоративните печалби в страната – двойно повече от дела преди 10 години

14:20 | 25.09.23 г.
Автор - снимка
Създател

На неотдавнашна конференция в Мумбай за малките и средни предприятия в Индия по време на обяда се говори много за перспективите пред тях, пише бизнес кореспондентката в града на Financial Times Клои Корниш.

Говоренето не винаги отговаря на тона на по-ранните оптимистични речи на срещата на Confederation of Indian Industries (CII), които възхваляваха правителствените инициативи за подпомагане на малкия бизнес, за да има максимална полза от момента на Индия като най-бързо развиващата се голяма икономика в света.

„За да расте Индия експоненциално, се нуждаем от все повече и повече наши малки предприятия, които да се развият в големи фирми през следващите 10 години“, казва Сунил Кант Мунджал, президент на конфедерацията и председател на компанията за двуколесни превозни средства Hero. Но някои присъстващи на срещата подкрепят мнението на онези икономисти, които твърдят, че растежът на Индия и бързото разрастване на най-големите конгломерати в страната прикриват натиска върху по-малките предприятия.

МВФ прогнозира 6,1% ръст на брутния вътрешен продукт на Индия тази година. Но страната с население от 1,4 млрд. души излезе от пандемията с K-образно възстановяване: доходите и потреблението на богатите хора се повишиха, докато тези с по-малко ресурси имат затруднения. И на този фон някои икономисти се притесняват, че гигантските бизнес групи - от Reliance Industries на Мукеш Амбани до легендарната Tata - са спечелили пазарен дял и ценова мощ, които може да затруднят конкурирането от страна на по-малките компании.

На само 20 компании се падат 80% от печалбите, генерирани от индийската икономика през стопанската 2022 г., което е двойно повече спрямо дела 10 години по-рано, показва анализ на базирания в Мумбай фонд мениджър Marcellus на данни за листнати на борсата фирми. За сравнение, във февруарско проучване сред повече от 100 хил. собственици на малък бизнес от Consortium of Indian Associations, три четвърти от респондентите съобщават, че не са печеливши, а една трета твърдят, че рентабилността на бизнеса им е намаляла през последните пет години.

По-бързата експанзия на по-големите компании „прави общия растеж по-небалансиран“, посочва Сонал Варма, главен икономист на японската банка Nomura за Индия и Азия. Дхананай Синха, ръководител на изследванията в Systematix, фирма за финансови услуги в Мумбай, добавя: „По-големите компании спечелиха пазарен дял, а по-малките компании всъщност загубиха поради икономиите от мащаба и начина, по който технологиите трансформират цялата система“.

През юли анализатори от Société Générale установиха, че пазарният дял на малките бизнеси – тези с годишен оборот под 5 млрд. рупии (около 60 млн. долара) – е „спаднал до най-ниското ниво досега“. Използвайки данни от централната банка, Кунал Кунду от SocGen казва, че частта от общите продажби в Индия на малкия бизнес е спаднала до по-малко от 4% през първото тримесечие на финансовата 2023 г. от около 7% преди 2014 г. Също така, според данни на индийското правителство, делът на малкия бизнес в износа се е свил от 49,4% през стопанската 2019-2020 г. до 43,6% през 2022-2023 г.

Приходите на малкия бизнес се забавят трайно като цяло, посочва Кунду. Използвайки същата серия от данни, която започва през 2011 г., той показва, че продажбите на компании с оборот под 5 млрд. рупии се свиват непрекъснато, с изключение на кратка експанзия след пандемията. В трудни времена малките предприятия страдат повече от големите и след това не се възползват толкова много, когато нещата вървят добре, обобщава Кунду.

Поддръжниците на правителството посочват, че то активно помага на малкия бизнес, от програми за повишаване на уменията и опрощаване на дългове по време на пандемията до схеми за подобряване на достъпа до кредити. Малкият бизнес също така се възползва значително от преминаването на Индия към цифрови плащания.

В кулоарите на конференцията в Мумбай собствениците на малък бизнес казват, че виждат много възможности. Но те са изправени пред натиск от цените, конкуренцията и бюрокрацията, която според мениджърите се подобрява, но все още опитът с нея е въпрос на късмет. Консултант се оплаква, че големите промишлени производители са го атакували с нереалистично ниски ценови предложения за услугите му през последните три години, принуждавайки го да намали таксите си. Една дизайнерка на дрехи обяснява, че обмисля да се откаже от достъпната мода, тъй като конгломерати като Reliance и глобални търговци на дребно като Zara навлизат в сегмента.

Тъй като перспективите на малкия и големия бизнес в Индия изглежда се разминават, секторът е на „важен кръстопът“, изтъква Сандип Наолекар, управляващ директор на Darling Pumps и председател на подкомисията на CII за малкия бизнес в западния регион. Той заявява на конференцията, че на глобализиращия се пазар „става въпрос за оцеляване, растеж и създаване на наследство“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:20 | 25.09.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още