Германия е единствената от големите икономики, която ще бъде в рецесия през 2023 година, сочат прогнозите на Международния валутен фонд (МВФ), цитирани от The Wall Street Journal. Очакванията са дори и водещата война Русия да отчете ръст на икономиката през тази година, допълва изданието.
През последните две десетилетия Германия беше истински икономически двигател на Европа. Сега времената се промениха, но страната не успя да се нагоди към промените и отново търси себе си. В същото време фрагментираната политическа класа пречи на намирането на верния отговор как може да бъдат избегнати проблемите в дългосрочен план и кризите в краткосрочен, пише още WSJ.
През годините Германия разчиташе основно на производството и на износа и това я направи особено уязвима на турбуленциите на световната икономика, проблемите с веригите на доставки по време на пандемията от коронавируса, а след това и на рекордните цени на енергоресурсите.
Проблемът обаче не е от сега - още от 2018 година започнаха да се наблюдават първите признаци за стагнация в промишлеността, което подсказваше, че германската икономика губи своя импулс. В един от основните сектори на Германия - производството на автомобили например, страната се изправя пред силна конкуренция на компании като Tesla или китайски производители. Някога германското автомобилостроене разчиташе на Китай като един от основните си пазари, но днес той се превръща в най-голям конкурент.
Защо се стигна до тук?
Разчитайки основно на външните пазари, Берлин не обърна особено внимание на вътрешни предизвикателства - от застаряването на работната сила, свития сектор на услугите до бюрокрацията. Страната продължава да подкрепя старите индустрии като автомобилостроенето, но компании като Volkswagen проспаха революцията на електромобилите.
Като цяло в страната не се обръща особено внимание на цифровите технологии - най-голямата софтуерна компания в Германия - SAP, е създадена през 1975 година и няма сериозна конкуренция в страната. Интернет връзките са по-бавни спрямо останалите развити икономики - като виц се разказва използването на факс в държавната администрация.
Годините на пестене на публичните разходи доведоха да остаряла инфраструктура и западаща образователна система, пише още WSJ.
Проспахме десетилетие
Проспахме десетилетие или повече на фона на предизвикателствата, признава ръководителят на Института за световна икономика в Киел Мориц Шуларик. Според други анализатори основните проблеми на страната са ирационалната енергийна политика и невъзможността да се трансформира остарялата индустрия.
Правителството обаче е уверено, че това е само временно явление. "Ние сме четвъртата по големина икономика в света. Имаме икономическо ноу-хау, квалифицирана работна ръка. Просто в момента не сме толкова конкурентни, колкото бихме могли", коментира финансовият министър Кристиан Линднер.
Германия отново търси пътя си и предизвикателствата са много по-малко спрямо 90-те години на миналия век след обединението, смятат наблюдатели. Тогава Берлин имаше огромни разходи за интеграцията на Източна Германия, а икономиката беше изправена пред висока безработица и големи социални разходи.
Тогава се зараждаше електронната търговия и финансовите услуги, но страната пое по пътя на развитието на промишлеността, което доведе до успех. Германия излезе от кризата през 2008 година в много по-добро състояние от другите водещи икономики благодарение на износа си, но след това години наред Германия се плъзгаше по тази плоскост и не инвестираше в нови индустрии и не подкрепи и сектора на услугите. Автомобилната индустрия беше толкова сигурна в своята сила, че въобще не обърна внимание на бума при електромобилите.
Компании като BioNTech, чиято разработка е в основата на ваксината срещу коронавируса на Pfizer, съобщи, че ще премести част от дейността си във Великобритания заради ограниченията в законодателството за защитата на личните данни на Германия и бюрокрацията.
Всички тези спънки могат лесно да бъдат решени с политическа воля, особено при силно правителство. Но Германия е изправена пред предизвикателство, което няма лесно и бързо решение - демографската криза. Заради нея милиони работни места в страната остават незаети. 43% от компаниите съобщават за проблем да намерят служители и процедурата по наемане на нови работници отнема средно шест месеца