Износът на Япония е намалял през юли за първи път от близо две години и половина, повлечен надолу от забавянето в търсенето на петрол и оборудване за производство на чипове. Това засилва опасенията от световна рецесия, докато ключови пазари като Китай отслабват, пише Ройтерс.
Данни на финансовото министерство, публикувани в четвъртък, показаха, че износът на Япония е спаднал с 0,3% на годишна база през юли, докато икономисти, участвали в допитване на Ройтерс, очакваха свиване с 0,8%. Това се случва след ръста с 1,5% предишния месец.
Отделни данни на японското правителство показаха, че ключов индикатор за капиталовите разходи се е повишил през юни. Но промишлените производители се готвят за спад на основните поръчки през настоящото тримесечие, отчасти заради въздействието на слабото търсене от чужбина.
Като цяло данните показват нестабилност на износния двигател на Япония, който подкрепи ръста на брутния вътрешен продукт през второто тримесечие, когато доставките на автомобили и вътрешният туризъм бяха най-големите двигатели.
Японските ръководители разчитат на износа, за да заздравят третата по големина икономика в света и да наваксат вялото частно потребление, което пострада от по-широкото повишаване на цените.
Но перспективата за по-рязко забавяне на световната икономика и буксуващ растеж в Китай, който е голям пазар за Япония, създава безпокойство.
Притесненията за глобалния растеж бяха подсилени от отделни данни по-рано, според които спадът в износа на Сингапур, смятан за показател за търсенето от чужбина, продължава.
„Китай остава слаб и не очаквам търсенето от Европа и Америка да се ускори още“, коментира Такеши Минами, главен икономист в Norinchukin Research institute. Той допълва, че икономиката на Япония може да преживее спад през настоящото тримесечие.
Износът към Китай, най-големия търговски партньор на Япония, е намалял с 13,4% на годишна база през юли заради спада в доставките на автомобили, неръждаема стомана и чипове. Този спад идва след свиването с 10,9% през юни.
Доставките към САЩ, ключов съюзник на Япония, са се увеличили с 13,5% на годишна база миналия месец и са достигнали рекорд от гледна точка на стойността, водени от доставките на електромобили и автомобилни части. Предишния месец те нараснаха с 11,7%.
„Японската централна банка трябва да е наясно с рисковете за забавяне на световната икономика. Следователно, тя няма да има друг избор освен да избягва всякакви усилия за нормализиране на паричната политика за момента предвид риска от външно забавяне“, отбелязва Минами.
На заседанието си през юли ЯЦБ запази целите си за контрола на кривата на доходността непроменени, но предприе стъпки да позволи по-свободно повишаване на лихвите в дългосрочен план в унисон с ускоряването на инфлацията и на растежа.
Данните в четвъртък показаха, че вносът е спаднал с 13,5% в годината до юли спрямо средна прогноза за свиване с 14,7%.
Търговският баланс е преминал към дефицит от 78,7 млрд. йени (537,27 млн. долара) спрямо средна прогноза за излишък от 24,6 млрд. йени.
Отделни данни показаха, че основните поръчки за машини в Япония са се увеличили с 2,7% през юни спрямо предходния месец.
Спрямо година по-рано основните поръчки, силно волатилна поредица от данни, смятана за индикатор за капиталовите разходи през идните шест до девет месеца, са спаднали с 5,8%.
Промишлени производители, участвали в допитване на кабинета, прогнозират, че основните поръчки ще намалеят с 2,6% в тримесечието между юли и септември, а това наред със слабия износ засилва натиска върху японската икономика.
„Сами по себе си данните за търговията през юли все още показват лека подкрепа от нетния износ през третото тримесечие. Но и така да е, растежът на БВП сигурно ще се забави рязко“, отбелязва Марсел Тиелиан, ръководител на отдела за Азиатско-Тихоокеанския регион в Capital Economics.