Продажбите на дребно в САЩ са нараснали повече от очакваното през юли, което предполага, че потребителите все още разполагат със средствата да поддържат икономическата експанзия, пише Bloomberg.
Продажбите на дребно са се увеличили с 0,7% през юли, след като през предишните два месеца бяха ревизирани нагоре, сочат данни на Министерството на търговията във вторник, които не са коригирани спрямо инфлацията.
Доходността по американските държавни ценни книжа се повиши, а фючърсите върху борсовите индекси се понижиха. Търговците на суапове леко повишиха до малко над 50% вероятността за още едно увеличение на лихвените проценти на Федералния резерв тази година.
През миналия месец продажбите на дребно са се увеличили в 9 от 13 категории търговия на дребно, включително в магазини за спортни стоки, за дрехи в ресторанти и барове.
Тези последни данни показват как силният пазар на труда в страната, в съчетание с нарастващите заплати, дава възможност на много американци да харчат парите си за различни стоки и услуги. Потребителските разходи остават основна опора за икономиката на САЩ, като до момента я предпазват от рецесия в условията на високи лихви.
Продажбите на търговците на дребно извън магазините, които включват електронната търговия, са нараснали с 1,9%, което е най-силният им ръст, отчетен тази година. Те са били стимулирани и от събитието Prime Day на Amazon.com Inc. Компанията обяви, че първият ден от двудневното събитие през юли е бил денят с най-големи продажби в историята ѝ.
По-рано във вторник Home Depot Inc. представи резултатите си, които надхвърлят средната оценка на анализаторите. Сравнимите продажби, макар и да са намалели, са спаднали по-малко от очакването. Гигантите в търговията с потребителски стоки като Target Corp. и Walmart Inc. ще представят отчетите си по-късно тази седмица.
Данните до голяма степен отразяват разходите за стоки, а не за услуги, което ограничава изводите от този конкретен доклад. Въпреки това той показва, че потребителското търсене в няколко категории стоки остава стабилно, особено след като се коригира спрямо отчетения през миналия месец спад на цените на стоките.
„Това ще засили оптимизма, че поради устойчивостта на потребителските разходи можем да постигнем меко приземяване“, заяви Линдзи Пиегза, главен икономист във финансовата корпорация Stifel, пред Bloomberg TV. В същото време „това просто означава, че Фед ще трябва да действа по-агресивно по отношение на лихвените повишения и да задържи лихвите по-високи за по-дълго време“, допълни тя.
Добрите резултати на ресторантите
Продажбите на ресторантите и баровете, единствената категория от сектора на услугите в доклада, са се увеличили с 1,4%. Коригираните спрямо инфлацията данни за разходите за стоки и услуги ще бъдат публикувани по-късно този месец.
Продажбите в магазините за хранителни стоки са нараснали с най-много през тази година, въпреки че увеличението отчасти отразява по-високите цени.
Продажбите на бензиностанциите са се повишили с 0,4%, донякъде отразявайки по-високите цени на горивата. Цените на газа се повишиха в края на юли и сега се движат на исторически високи нива, ограничавайки средствата, които домакинствата биха могли да отделят за покупки на стоки и услуги, които не са задължителни за тях.
Продажбите от т.нар. контролна група, които се използват за изчисляване на брутния вътрешен продукт и изключват заведенията за хранене, автомобилните търговци, магазините за строителни материали и бензиностанциите, са нараснали с 1% - най-много от началото на годината до момента. Това предполага силен старт за потреблението през третото тримесечие.
В перспектива картината на потребителските разходи е неясна. От една страна, увеличаването на забавените плащания, високите разходи за обслужване на кредитите, стопяването на спестяванията от времето на пандемията и възобновяването на плащанията по студентските заеми са заплахи, надвиснали над основния двигател на икономиката. От друга страна, ръстът на заплатите на много американци най-сетне изпреварва инфлацията, което засилва покупателната способност на домакинствата.