fallback

Японската икономика надмина прогнозите след ръст на износа

Брутният вътрешен продукт на страната е нараснал с 6,0% на годишна база през второто тримесечие

09:20 | 15.08.23 г.

Японската икономика се е разширила много по-бързо от очакваното през периода април-юни, тъй като активният износ на автомобили и туристическите посещения са помогнали да се компенсира по-бавното възстановяване на потреблението след пандемията, предаде Ройтерс.

Брутният вътрешен продукт (БВП) на Япония е нараснал с 6,0% на годишна база през второто тримесечие, а спрямо предходния тримесечен период повишението е с 1,5%, което е много повече от средните оценки за 0,8% в анкета на Ройтерс и води до рекордно висок БВП.

Това е най-бързото разширяване от последното тримесечие на 2020 г. насам, като за сравнение ревизираните данни показват разширяване от 3,7% за периода януари-март.

Графика: Bloomberg

Макар че тези данни за БВП носят известно облекчение за централните банкери, които се стремят да балансират икономическия растеж с устойчива инфлация, те прикриват слабостта в сектора на домакинствата.

Марсел Тилиант, ръководител на Азиатско-Тихоокеанския отдел в Capital Economics, заявява пред Ройтерс, че е малко вероятно стимулираният от износа растеж да се запази.

"Макар че износът на капиталови стоки се възстанови през юни, тъй като най-големите спадове на чуждестранните инвестиции вече са зад гърба ни, не очакваме енергично възстановяване", коментира Тилиант.

Частното потребление, което съставлява повече от половината от икономиката, е спаднало с 0,5% на тримесечна база през периода април-юни, тъй като повишаването на цените е засегнало продажбите на храни и домакински уреди.

През второто тримесечие японският износ е нараснал с 3,2% благодарение на експорта на автомобили и входящия туризъм, докато капиталовите разходи са останали без промяна.

Японските производители на автомобили се възползваха от по-слабата йена, която помогна за увеличаване на печалбите на фона на спадащите продажби в Китай и все по-трудното преминаване към електрически превозни средства.

Силното търсене в САЩ и Европа също подкрепи износа, а бумът на чуждестранните туристи след COVID даде на икономиката така необходимия попътен вятър.

Този тласък на външното търсене, или на нетния износ, е допринесъл с 1,8 процентни пункта за растежа през второто тримесечие. Същевременно вътрешното търсене е намалило растежа с 0,3 процентни пункта.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:21 | 15.08.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още