Икономиката на Франция се е разраснала по-бързо от очакваното през второто тримесечие, изненадвайки приятно с резултатите си, докато опасения за рецесия се вихрят в 20-те държави от еврозоната, пише Bloomberg.
Подкрепен от ръста на износа, брутният вътрешен продукт (БВП) на втората по големина страна членка на валутния блок се е разраснал с 0,5% в периода между април и юни спрямо предишните три месеца, когато се увеличи с 0,1%, съобщи статистическата агенция Insee в петък. Икономисти, анкетирани от Bloomberg, очакваха ръст от 0,1%.
Данните са обнадеждаващи, след като гуверньорът на Европейската централна банка Кристин Лагард в четвъртък обрисува влошаваща се икономическа картина за еврозоната през следващите месеци. Германия, най-голямата икономика на континента, вече изпитва трудности да излезе от рецесията, а активността в частния сектор в блока като цяло сочи към свиване през юли.
Във Франция, въпреки че износът е бил стимулиран от доставките на круизни кораби, потребителските разходи са се свили с 0,4%, а инвестициите са се увеличили само с 0,1%.
„Икономическите перспективи за еврозоната в близкото бъдеще се влошават до голяма степен заради по-слабото вътрешно търсене“, заяви Лагард, след като в четвъртък лихвите бяха повишени за девети път от юли 2022 г. насам. „С течение на времето забавящата се инфлация, нарастващите доходи и подобряващите се условия за доставки би трябвало да подпомогнат възстановяването.“
Поредицата от повишения на лихвените проценти обаче повиши разходите по кредитите за френските домакинства и фирми, а ръстът на потребителските цени остава доста над целта на ЕЦБ от 2%. Данните за инфлацията, които ще бъдат публикувани по-късно в петък, се очаква да покажат леко забавяне на инфлацията във Франция през юли до 5,1%. В понеделник ще бъдат публикувани данните за всички държави от еврозоната заедно с тези за БВП.
Тъй като инфлацията при храните се ускорява, френските потребители се стремят да намалят разходите си, което води до ръст на продажбите на стоки със собствена марка в Carrefour SA – те се увеличават два пъти по-бързо от продажбите на стоки на националните марки.
„Все се намираме в тази инфлационна среда със спад на търговията, с натиск върху обема, с ръст на продажбите на частните марки и всички нови тенденции в поведението на клиентите, които наблюдавахме в продължение на година“, коментира главният изпълнителен директор на Carrefour Александър Бомпард в сряда по време на представяне на последните финансови резултати на компанията.
Отделен доклад показа, че френските потребителски разходи са започнали да се възстановяват към края на тримесечието, като през юни са се увеличили с 0,9% заради частично възстановяване на покупките на хранителни продукти.