fallback

Инфлацията в британските магазини се забавя през юни

Ако настоящата тенденция се запази, инфлацията при храните трябва да се понижи до едноцифрена стойност по-късно през годината

13:47 | 27.06.23 г.
Автор - снимка
Създател

Инфлацията в британските магазини се е забавила през този месец, давайки лъч надежда на политиците и централните банкери, които се затрудняват да се справят с кризата с разходите на живот, пише Bloomberg.

Темпът на нарастване на цените се е забавил до 8,4% през юни, съобщава Британският консорциум за търговия на дребно във вторник, което е спад от върха му от 9%, достигнат през май. Това беше и най-резкият спад, откакто цените в магазините започнаха да се повишават в края на 2021 г. след периода на дефлация по време на пандемията.

Инфлацията в цените на хранителните стоки се е охладила за втори пореден месец до 14,6% от предходната си стойност от 15,4%, за което допринасят най-много бакалиите които са понижили цените на основните стоки като мляко, сирене и яйца.

„Домакинствата от всички краища на страната ще приветстват забавянето на инфлацията в пазарните цени през юни“, твърди Хелън Дикинсън, изпълнителен директор на BRC. „Ако настоящата тенденция се запази, инфлацията при храните трябва да се понижи до едноцифрена стойност по-късно през годината“, посочва тя.

Данни за инфлацията в магазините при хранителните и всички стоки. Графика: Bloomberg

Отчетът за май показва най-бързото повишение на цените на храните, откакто консорциумът провежда проучването си от 2005 г. Въпреки че индексът покрива най-често купуваните продукти в магазините, официалните измервания на инфлацията включват още по-широк набор от стоки и услуги, при които ценовия натиск е по-устойчив.

Инфлацията се доказа като изключително стабилна във Великобритания с нарастване на потребителските цени със същия темп през май, както при предходния месец. По-високото от очакваното лихвено повишение от страна на Английската централна банка от миналата седмица разклати пазарите и повиши цените на ипотеките.

Супермаркетите са обект на наблюдение, защото инфлацията в цените на храните остана на по-високо равнище. Храните и безалкохолните напитки заемат по-малко от 12% от общата потребителската кошница, която Националната статистическа служба използва, за да изчисли нивото на инфлацията.

Въпреки това шефовете на магазините се обявиха против идеята, че продавачите печелят на гърба на клиентите. По-рано през седмицата J Sainsbury Plc разкри плановете си да направи понижения на цените на стойност от 15 млн. британски лири (19 млн. долара) на най-необходимите стоки за домакинствата, в това число и на собствената си марка паста, ориз и корнфлейкс. Супермаркетът Aldi понижи цената на ролка тоалетна хартия тази седмица с 24 пенса.

Въпреки това изпълнителният директор на Tesco Кен Мърфи предупреди, че цените трудно биха се върнали на първоначалното си равнище. Купувачите все още плащат повече, но темпът на поскъпване се забавя.

Представители на супермаркетите Tesco, Sainsbury, Asda и Morrisons ще отговарят на въпросите за ценообразуването във вторник пред членовете на парламента в бизнес комисията.

Цените на дрехите и електрическите стоки също са се понижили през юни, смятат от BRC, докато продавачите на дребно се опитват да насърчат купувачите да харчат повече по време на празници.

„В момента може да сме отминали пика на ценовите повишения“, твърди Майк Уоткинс, директор на отдела за продажби на дребно и бизнес в NielsenIQ, който събира данни за BRC. „Въпреки това при наличието на все повече домакинства, които се опитват да спестят пари, потребителското поведение по време на пазар до края на годината ще се свежда до това хората да закупуват само най-необходимите стоки“, коментира той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:48 | 27.06.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още