Активността при услугите в Китай се е увеличила през май, показа проучване в частния сектор от понеделник, след като ръстът на новите поръчки е засилил стимулираното от потреблението икономическо възстановяване през второто тримесечие, съобщава Ройтерс.
Индексът на мениджърите по поръчките (PMI) в услугите, изготвян от Caixin/S&P Global, се е повишил до 57,1 пункта през май от 56,4 пункта през април. Границата от 50 пункта разделя разширяването от свиването на активността.
Данните контрастират с официалния PMI индекс, представен миналата седмица, който показа по-бавен темп на разширяване на сектора на услугите.
Някои икономисти предупреждават, че натрупаното търсене на лични услуги може да изчезне заради забавяне на растежа на доходите и нарастващ натиск върху безработицата, създавайки трудности на централните банкери, които вече се борят със слабото чуждестранно търсене и неравномерното възстановяване след COVID.
Проучването на Caixin показва, че компаниите за услуги отчитат ръст на новия бизнес миналия месец, когато първият ден от празниците около Деня на труда след отварянето на Китай след Covid-19 засили поръчките за хотели, ресторанти и туристически агенции.
Повечето работа е позволила на компаниите да увеличат броя на служителите си четвърти пореден месец, макар че ръстът на създаване на работни места се е забавил.
Средните цени, таксувани от компаниите за услуги, са нараснали с най-бързия темп от февруари 2022 г.
Проучването показва още, че натискът върху капацитета остава, както се вижда от устойчивия растеж на неразплатените поръчки.
Общият PMI на Caixin/S&P, който включва както производството, така и дейността в услугите, се е повишил до 55,6 пункта от 53,6 пункта през април, отбелязвайки най-бързото увеличение от декември 2020 г.
Макар че компаниите в сектора на услугите остават оптимистични по отношение на бизнес активността през следващите 12 месеца, нивото на оптимизъм спада до най-ниското си ниво от декември 2022 г., когато Пекин премахна антивирусните ограничения.
Икономиката на Китай се възстанови по-бързо от очакваното през първото тримесечие, но загуби инерция в началото на второто тримесечие, а данните за април като цяло останаха под прогнозите.
Фабричната дейност през май се е свила по-бързо от очакваното поради отслабване на търсенето, засилвайки дисбаланса на икономическото възстановяване.
„Като цяло фактът, че секторът на услугите е по-силен от производството, остава важна характеристика на китайската икономика“, казва Уанг Дже, старши икономист в Caixin Insight Group.
„Това разминаване подчертава, че на икономическия растеж му липсва вътрешен стимул, а на пазарните субекти – достатъчно доверие, което подчертава значението на разширяването и възстановяването на търсенето“, допълва той.