На Mercedes-Benz това отне шест месеца, а на Henkel - цяла година. И двете компании отгерманския индекс Dax се отказаха от дейността си в Русия. При Volkswagen все още липсва само подписът за продажбата на завода край Москва.
През последните седмици много компании напуснаха руския пазар: германският доставчик на автомобилната индустрия Continental, модната верига Gerry Weber, японската Toyota, шведският търговец на мебели Ikea и австрийският производител на бижута Swarovski.
„Някои компании наскоро успешно напуснаха Русия", потвърждава Таня Галандер, партньор в Graf von Westphalen, бизнес адвокатска кантора, която консултира германски компании по този въпрос. Тя очаква нови изтегляния през следващите седмици. „Понастоящем има много малка надежда, че ситуацията ще се промени към по-добро в краткосрочен план".
На годишнината от руската агресивна война в Украйна германски компании и малки и средни компании се оплакват пред Handelsblatt колко трудно е било да се изтеглят от страната.
В края на краищата компаниите от „недружелюбни държави", сред които е и Германия, ще трябва да получат одобрение за продажбите си от властите, понякога дори от самия президент Владимир Путин. И така, как може да се обясни настоящата вълна от изтегляния?
Причина 1: Русия иска сама да използва заводите на компании като VW и Henkel
„Русия иска да подсигури производствените си мощности и да използва по-добре заводите чрез увеличените разрешителни", казва Хосе Кампос Наве, управляващ партньор и експерт по Русия в консултантската и одиторска фирма Rödl & Partner. Заводът на VW в Калуга, южно от Москва, не работи от март 2022 г. насам. В същото време там могат да се произвеждат 225 000 автомобила годишно, а държавата ще загуби приходи.
Henkel продължава да произвежда в единадесетте си руски завода, но само в ограничена степен. Освен това производителят на Persil е спрял новите си инвестиции в страната. Изглежда разумно да се предположи, че Москва издава разрешителни по-бързо, за да могат новите собственици отново да осигурят пълноценно производство.
Себастиан Хопе, специалист по руската икономика в Свободния университет в Берлин, също вижда причината в „чисто икономически съображения". „Въпреки относителната стабилност руската икономика не е в добро състояние". Покупателната способност на много руснаци се топи, пояснява той.
Според правния експерт Таня Галандер компаниите могат да очакват заявлението им за продажба да бъде одобрено, особено ако докажат, че руският бизнес ще бъде продължен от купувача: „Това са все формално сложни стъпки, които струват време и пари, но са изпълними“.
Причина 2: Компаниите искат да напуснат Русия - почти без значение какво ще им струва това
Друга причина за вълната от оттегляния: отношението на западните компании се е променило. Някои компании умишлено бяха изчакали първите месеци на войната, вероятно с надеждата, че нещата „бързо ще се нормализират", казва изследователят Хопе. „Сега вече е ясно, че това не е така“. Ето защо той подозира, че компаниите са положили повече усилия за увеличаване на продажбите.
Адвокатът Хосе Кампос Наве от Rödl & Partner също казва, че „все повече западни компании са склонни да правят финансови отстъпки при продажбата на дейността си в Русия". След месеци на преговори много компании най-накрая искат да се изнесат от страната - почти независимо от цената.
Някои компании са се надявали на високи приходи и са останали разочаровани. Когато се продава дружество, руското Министерство на финансите назначава експерт, който да оцени стойността му. От покупната цена се приспадат поне 50% от нея, а понякога и значително повече.
Някои компании трябва да платят и допълнителен данък на държавата. Този „данък при напускане" възлиза на най-малко пет процента от пазарната стойност на дружеството, но може да бъде и по-висок. Очевидно от произвола на властите зависи дали този данък е дължим; Henkel не е трябвало да го плаща.
Това превръща изтеглянето от Русия в губещ бизнес и за германските компании. Henkel генерира приходи в размера на еквивалента на 600 млн. евро за руското си дъщерно дружество с над 1 млрд. евро продажби. В нормални времена компанията е можела да получи многократно по-голяма сума.
Изтеглянето от Русия засяга и автомобилните производители: VW вече е отписал 2 млрд. евро в този контекст. Mercedes-Benz очаква продажбата да има отрицателен ефект в трицифрен диапазон от милиони евро, след като през 2022 г. компанията вече бе отчела разходи за това в размер на 658 млн. евро.