Потребителските разходи около Свети Валентин помогнаха за увеличаването на продажбите на дребно във Великобритания през февруари, въпреки че нажежената инфлация продължава да притиска маржовете на търговците, съобщава Bloomberg.
Продажбите през миналия месец нарастват с 4,9% спрямо февруари 2022 г., когато увеличението достигна 2,7%, става ясно от данни на British Retail Consortium и консултантската фирма KPMG.
Въпреки че данните са по-добри от очакваното, подкрепени от продажбите на парфюми и бижута около Свети Валентин, BRC отчита много по-голям спад в обема на продадените стоки, тъй като ускорената инфлация обезценява парите.
„С обща инфлация от около 10% и инфлация при храните, която се приближава до 20%, общият ръст на продажбите за февруари от едва 5% ще се отрази сериозно върху маржовете на търговците на дребно и ще прикрие истинското състояние на сектора“, изтъква Пол Мартин от KPMG.
Търговците на дребно се затрудняват да определят каква част от увеличението на разходите могат да прехвърлят на потребителите, които ограничават харчовете.
„С увеличаването на сметките за енергия, широколентовия достъп (до интернет), мобилните телефони и данъците потребителите ще продължат да предприемат стъпки за намаляване на разходите, където е възможно“, посочва Мартин. Той отбелязва, че хората „сменят магазините, марките, като същевременно намаляват дейностите, като хранене навън и поръчване на храна за вкъщи“.
Някои онлайн търговци на дребно вероятно ще се провалят, освен ако не преразгледат своя бизнес модел, особено тези, които са се възползвали от скока в търсенето по време на пандемията, добавя Мартин.
Въпреки „предизвикателната“ перспектива за търговците на дребно цифрите показват, че купувачите „все още са готови да празнуват специалните поводи“, споделя главният изпълнителен директор на BRC Хелън Дикинсън.
Растящите сметки за енергия показват, че енергоспестяващите уреди продължават да отчитат стабилни продажби, „но търсенето на зимни палта и ботуши намалява, тъй като януарските разпродажби са задоволили клиентския апетит“, изтъква Дикинсън.
Нажежената инфлация в хранителния сектор повиши съпоставимите продажби с 8,2% през трите месеца до февруари, но докладът на BRC и KPMG изтъква, че обемите продължават да намаляват, а празници като Свети Валентин не успяват да окажат положително въздействие.