Една година след началото на войната срещу Украйна хората в Русия все по-често забелязват последствията от нея в собствените си магазини. По данни на Руската асоциация за търговия на дребно през 2022 г. руснаците са купили с 5% по-малко хранителни продукти, отколкото година по-рано. Това се потвърждава и от проучване, проведено от държавния институт за изследване на общественото мнение ВЦИОМ (Всероссийский центр изучения общественного мнения), в което 35% от анкетираните заявяват, че ще им се наложи да намалят покупките на хранителни продукти.
В търговския център „Павелецкая плаза" на московската гара Павелецкий в Деня на влюбените е доста спокойно. В ресторантите и магазините на новата многоетажна сграда се разхождат само няколко клиенти. И все пак не всичко е изчезнало от витрините заради санкциите. Сред марковите магазини са магазинът за дрехи Lacoste, магазинът на Apple и този на Samsung. И двата магазина за техника предлагат пълната гама продукти, въпреки че компаниите обявиха изтеглянето си от Русия през миналата пролет, пише в свой анализ германската n-tv.
Особено когато става въпрос за компютърна техника, сивият внос работи много добре. Наскоро руските медии съобщиха, че след първоначалните проблеми с вноса сега в складовете са се натрупали повече от един милион преносими компютри - и продавачите вече са принудени да ги продават на безценица, за да се отърват от тях.
Турските фирми правят възможен вноса
Заобикалянето на санкциите - често с помощта на турски компании - е лесно постигнато и за някои други маркови стоки. Маратонки Reebok се продават под логото на компанията Sneaker Box в „Павелецкая плаза". Магазинът на Adidas в съседство, разбира се, е затворен. Подобно на много други компании, производителят на спортни стоки от Херцогенаурах се оттегли от руския пазар. Това се отнася и за Hugo Boss, H&M, Uniqlo и други модни марки. Тези, които искат да обзаведат дома си в Русия, сега трябва да го направят без Obi и Ikea; тези, които спортуват, вече не могат да се запасят в Decathlon; а тези, които се нуждаят от нов автомобил, вече имат избор само между Lada и 13 китайски автомобилни марки.
В много области ментета са заменили оригинала. Вместо Coca-Cola сега има Dobry-Cola, а вместо McDonalds - руската собствена марка „Вкусно и точка“. В случая с инструментите, след оттеглянето на Bosch и Makita руският пазар е залят от нискокачествени китайски фалшификати.