fallback

Британските потребители изненадващо са харчили повече през януари

Обемът на продажбите на дребно се е увеличил с 0,5% спрямо декември

12:11 | 17.02.23 г.

Британските потребители неочаквано са пазарували повече през януари, но цялостната картина показва слабо търсене от ударените от инфлацията потребителите, които разчитат повече на намаления, показват официални данни от петък, цитирани от Ройтерс.

Обемът на продажбите се е увеличил с 0,5% спрямо декември, като това е само второто месечно повишение от август 2021 г. Анкета на Ройтерс сред икономисти показваше очакван спад от 0,3% на продажбите за миналия месец.

Обемът на продажбите в ключовия празничен декември обаче се оказва, че е намалял по-силно от първоначално очакваното – с 1,2% спрямо ноември при първоначална оценка за спад от 1,0%.

„След дълбокия спад през декември продажбите на дребно са се увеличили леко през януари, макар че общата тенденция остава на спад“, казва директорът на икономическата статистика в Националната статистическа служба (ONS) Дарън Морган в изявление.

Продажбите са се свили с 5,1% спрямо януари 2022 г., което е десети пореден спад на годишна база – най-дългата серия от световната финансова криза от 2008-2009 г.

Обемът е с 1,4% под нивата веднага след като удари пандемията от коронавируса.

До голяма степен се очаква британската икономика да изпадне в рецесия тази година, а индексът на потребителското доверие, публикуван от социологическата компания GfK миналия месец, показа, че настроенията на домакинствата са близо до най-мрачните си нива от поне 1974 г.

Паундът леко поевтиня спрямо долара и еврото след публикуването на данните.

Този месец Английската централна банка (АЦБ) заяви, че ускоряването на инфлацията явно се изчерпва и данни, публикувани в сряда, показаха, че индексът на потребителските цени е спаднал повече от очакваното, макар че на ниво от 10,1% остава над 5 пъти над целта на АЦБ.

Той е и доста над ръста на заплатите, което изяжда покупателната сила на потребителите.

Повечето инвеститори очакват АЦБ да увеличи лихвите отново, този път с четвърт процентен пункт през март и може би със същия размер през май, с което основната лихва ще стигне 4,5% - най-високото ниво от 2008 г.

Продажбите на гориво са се увеличили през януари, отразявайки спада в цените, а намаленията са помогнали да се увеличат продажбите за онлайн търговците на дребно като магазини за бижута, козметика, килими и мебели.

Продажбите на магазините за дрехи обаче рязко са се свили след четири месеца ръст, а продажбите на магазините за храни са намалели отново, тъй като потребителите търсят по-евтини продукти, за да облекчат натиска върху разходите за живот.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:11 | 17.02.23 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още