Продажбите на дребно в САЩ нарастват през януари с най-бързия си темп от близо две години насам, подчертавайки силното потребителско търсене, което може да подкрепи решимостта на Федералния резерв (Фед) да продължи да повишава лихвените проценти в лицето на устойчиво нажежената инфлация, пише Bloomberg.
Стойността на общите покупки на дребно се увеличава с 3%, най-много от март 2021 г., след спад от 1,1% през предходния месец, показват данни на Министерството на търговията.
С изключение на бензина и автомобилите, продажбите на дребно растат с 2,6%, което също представлява най-голямото увеличение от близо две години. Данните не са коригирани спрямо инфлацията.
Стойностите съвпадат с най-високата оценка в проучване сред икономисти на Bloomberg, където медианната прогноза е за ръст от 2%.
Всички 13 категории в проучването отчитат ръст на продажбите през януари, водени от моторните превозни средства, мебелите и ресторантите. Докладът показва, че продажбите на автомобили са се повишили с 5,9% през януари, записвайки най-големия си ръст за последните близо две години.
Стойността на продажбите на бензиностанциите остава почти непроменена.
Докладът показва, че потребителите в САЩ започват силно 2023 г., възстановявайки се от забавянето на разходите в края на миналата година. Устойчивият пазар на труда, белязан от исторически ниските нива на безработица и солидното повишение на заплатите, позволи на много американци да продължат да харчат за стоки и услуги, дори когато разходите по заеми растат, а инфлацията остава висока.
Данните са предхождани от доклад, публикуван във вторник, който показа, че потребителските цени в САЩ са нараснали осезателно в началото на новата година. Индексът на потребителските цени се е покачил с 0,5% през януари – най-много от три месеца. Инфлацията на годишна база се забавя леко до 6,4% през януари от 6,5% през декември при пазарни прогнози за 6,2%. Нивото е най-ниското от октомври 2021 г.
Все пак отчетът за продажбите на дребно може трудно да осигури нови заключения, тъй като данните не са коригирани спрямо инфлацията и обхващат най-вече разходите за стоки, докато напоследък Фед се фокусира върху сектора на услугите, където инфлацията показва по-голяма устойчивост.
Продажбите в ресторанти и барове - единствената категория в сектора на услугите в доклада - са се увеличили със 7,2% през януари – записвайки най-значимия си ръст от март 2021 г., когато стартираха масовите ваксинации срещу коронавирус в САЩ.