Спорът за субсидиите за американската промишленост заплашва да се изостри. Франция призовава Европейския съюз да даде отпор.
„Трябва да реагираме бързо", заяви френският министър на финансите и икономиката Брюно льо Мер в интервю за Handelsblatt и още три европейски вестника (Les Échos, Corriere della Sera и El Mundo). „Призовавам за координиран, единен и силен отговор спрямо нашите американски съюзници".
Предисторията на спора е т. нар. Закон за намаляване на инфлацията (Inflation Reduction Act - IRA), който вече беше подписан от президента на САЩ Джо Байдън в средата на август. С 400 млрд. долара правителството на САЩ подкрепя националната индустрия в областта на неутралните за климата технологии, включително преди всичко технологиите за батерии.
Европейската комисия трябва да представи предложения, поиска Льо Мер: например нови правила за внос от САЩ, които да отчитат по-строго европейските интереси в областта на опазването на околната среда. Според него е възможно също така да се ускори използването на инструментите на търговската политика на ЕС, насочени към реципрочност в достъпа до пазара и конкурентните условия в трети страни. Министърът дори не изключи възможността да подаде жалба до Световната търговска организация (СТО).
Икономистите предупреждават за възможност от възникване на търговски спор. „IRA има протекционистки елементи, които не са приемливи за ЕС. Не бива обаче да започваме търговска война, нито да се впускаме в надпревара за субсидии", предупреждава пред Handelsblatt ръководителят на Ifo Клеменс Фюст. Особено в днешните времена на търговски търкания имало спешна нужда от „либерализация на трансатлантическата търговия, а не от обратното“.
Настроението между трансатлантическите партньори е по-ожесточено от всякога. За автомобилните лобисти и европейските дипломати във Вашингтон спорът за батериите в момента е най-важният въпрос. Двете страни поне разговарят помежду си: в петък практически се състоя първата среща на съвместната „Работна група САЩ-ЕС по IRA ", като на седмични интервали ще се провеждат и други срещи.
ЕС настоява електрическите превозни средства от Евросъюза също да се възползват от данъчните облекчения в САЩ. Според Брюксел Европа трябва да бъде третирана по същия начин като американските съседи Мексико и Канада.
Батериите трябва да идват предимно от САЩ
В Закона за намаляване на инфлацията се предвиждат данъчни облекчения за купувачите на електрически автомобили, ако определена част от частите на батериите са от САЩ. Правителството на САЩ иска да намали зависимостта си от Китай, като предоставя на електрическите автомобили максимална данъчна отстъпка от 7500 долара само ако са сглобени в САЩ.
Батериите трябва да са произведени предимно в САЩ. Според новите правила от следващата година поне 40% от минералите, използвани в батериите, трябва да идват от САЩ, а след това този дял трябва да нарасне до 80%.
Досега в САЩ са били субсидирани над 70 модела електромобили, а в бъдеще те ще бъдат по-малко от 20. Производителите от ЕС се опасяват, че ще се окажат в много неизгодно положение на американския пазар.