В очакване на тежка икономическа зима потребителското доверие в България пак се влошава. През октомври общият показател на доверие на потребителите намалява с 0,6 пункта в сравнение с юли, което се дължи изцяло на пониженото доверие сред населението в градовете. Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.
На фона на ускоряващата се инфлация и повишените цени потребителското доверие в страната рязко се понижи през пролетта. Впоследствие летните месеци успокоиха потребителите и оценките им бяха по-малко негативни. В началото на есента обаче негативните икономически и финансови нагласи на българите пак се засилват.
Според оценките на потребителите към октомври общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца е леко влошена спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовият показател намалява с 3,5 пункта. Очакванията на живеещите в градовете са тази тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца за разлика от населението в селата, което е по-малко негативно настроено в сравнение с три месеца по-рано.
По отношение на финансовото състояние на домакинствата през последните 12 месеца се наблюдава намаление на песимизма в оценките на живеещите в градовете, докато мненията на населението в селата са по-резервирани спрямо предходната анкета.
Същевременно прогнозите на потребителите както от градовете, така и от селата за следващите 12 месеца са по-благоприятни, в резултат на което общият балансов показател се увеличава с 2,7 пункта.
Оценките за изменението на потребителските цени през последните 12 месеца са по-неблагоприятни в сравнение с мненията, изразени три месеца по-рано (повишение на балансовия показател с 2,2 пункта). Същевременно обаче инфлационните им очаквания за следващите 12 месеца са по-слабо изразени.
Относно безработицата в страната през следващите 12 месеца песимизмът нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания.
През октомври по-голяма част от потребителите оценяват икономическата ситуация като неблагоприятна за спестяване. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка на кола“, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите 12 месеца.
*Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.