Потребителските нагласи в Австралия се доближават до историческо дъно, а бизнес условията се подобряват, подчертавайки контраста в настроенията сред домакинства и фирми, пише Bloomberg.
Индексът на потребителските нагласи на Westpac Banking Corp. е намалял до 83,7 пункта - ясна индикация, че песимистите са повече от оптимистите, като границата между двете групи е 100 пункта. Малко след това стана ясно, че бизнес условията - измерващи наемането на служители, продажбите и печалбата - са нараснали над предпандемичния си връх, показват данни на National Australia Bank Ltd.
Разликата вероятно е отражение на забавеното влияние от промяната на паричната политика, след като Австралийската централна банка повиши лихвите с 2,5 процентни пункта от май насам в опит да контролира инфлацията. Паричното затягане обаче вреди на потребителското доверие, оскъпявайки ипотеките и допринасяйки за поскъпването на издръжката на живот.
"Силно песимистичните нагласи ще доведат до по-слабо търсене, докато забавянето на паричния поток от покачването на лихвените проценти преминава (през икономиката)", каза Стивън У, икономист в Commonwealth Bank of Australia. "След като това се случи, има вероятност бизнес условията значително да отслабнат", допълва У.
Малко по-рано във вторник финансовият министър на страната Джим Чейлмърс каза, че се очаква Австралия да избегне рецесията, подкрепена от силните вътрешни условия.
"Нямаме очаквания, че австралийската икономика ще обърне хода си", каза Чейлмърс пред репортери. "Но световната икономика в момента е едно опасно място", добави ресорният министър.