|
Преслав Бобев е председател на Европейската асоциация на дигиталните експерти (EURODEA) и директор "Международни партньорства" на Digital4 Foundation. През последните 15 години работи в редица държави в Африка, Азия и Европа. Завръща се в България през 2020 година и заедно с екипа на фондация Digital4 развива най-голямата национална платформа от събития за маркетинг и е-комерс, част от които са инициативите Digital4 Bulgaria, Startup World Cup Bulgaria, DiTech Expo и други.
Г-н Бобев, разкажете ни повече за Digital4 инициативите. Какво да очакват посетители на конференцията в Пловдив?
Digital4 е цялостен национален проект и мрежа от събития, които се провеждат в почти цялата страна. На годишна база посрещаме няколко хиляди гости и участници, а инициативите ни са повече от 20 - присъствени и виртуални. С тях даваме възможност на дигиталния бизнес да се види, чуе и говори помежду си на живо. През тази година присъствените събития в страната са шест, но през 2023 година имаме по-мащабни планове, които ще споделим на откриването на събитието ни в Пловдив, което ще се проведе на 20 и 21 септември. Това е седмата годишна конференция Digital4Plovdiv, която отново ще проведем с изключителната подкрепата на Община Пловдив.
Програмата ще тече в три конферентни зали с над 50 лектори. Предвидили сме специални лаундж зони за всички гости и участници, където ще могат да се освежат и да поговорят на спокойствие. За 4та поредна година ще раздадем наградите Digital Stars на специално вечерно събитие и ще отличим и насърчим младите дигитални маркетолози на България. Верни на традициите да надграждаме, ще представим най-голямата до сега експо зона правена на подобно събитие. Digital4Plovdiv 2022 ще е едно цялостно преживяване – микс от бизнес, нетуъркинг, образование и съвсем не на последно място – много забавления.
Казвате, че експо зоната е най-голямата правена до сега. Как се стигна до DiTech Expo и какво ще видят посетителите?
DiTech Expo е съвсем очакван и логичен резултат от успеха и развитието на събитията Digital4. Дори и дигиталният бизнес има нужда да е близо до хората. Ние го осъзнаваме прекрасно и точно това искаме да предоставим чрез DiTech Expo.
Ще разположим повече от 30 изложителски щанда, а самото изложение и зона ще са напълно безплатни за посещение. Всеки ще може да ги посети без нужда да си купува билет.
Чрез еднократна, много бърза регистрация и сканиране на баркод на всеки щанд, посетителите ще обменят контакти и информация. Изобщо цялата информация, регистрация, пропуски и всичко останало ще е в дигитален формат, с което спестяваме много хартия по време на събитията и отпадъците след тях.
Лекторите и представители на всички изложители ще са там през двата дни, за да се срещнат и поговорят лично с всеки, който има интерес.
Напълно естествено, DiTech Expo постепенно поема по свой собствен път и ще продължи да се разраства. Вярвам, че през 2023 г. ще си говорим за него, като за един съвсем отделен проект, който ще е сред основните сбирки в календара на всички ангажирани в дигиталният сектор.
Вие сте председател на Европейската асоциацията на дигиталните експерти. Какво е нивото на родните дигитални експерти според Вас?
В България има чудесни специалисти с изключителна професионална подготовка. Вярвам, че най-важният актив, дори и в дигиталната индустрия, са хората. Трябва да увеличаваме насърчителните програми за развиване на дигитални умения и ранен кариерен избор в тази сфера сред младите хора. Както всички знаем този отрасъл предлага стабилна професионална перспектива и добри доходи и с това сектора привлича все повече хора. Сценариите за иконимически успех както на националната иконимика, така и на бизнеса задължително включва дигитализация. Така, че направим ли това сега, със сигурност ще берем плодове след години.
Част от задачите, които сме си поставили в EURODEA е да влезем и в училищата, за да говорим с това ново поколение, на което тепърва му предстои да направи избор за професионално развитие. Въпреки че според статистиките продължаваме да сме на по-скоро незавидни места по дигитализация в Европейският съюз, аз съм убеден, че нивото на професионалната подготовка, както и броят на подготвени технологични кадри ще расте с бързи темпове.
При организирането на Digital4 инициативите Вие общувате с бизнеси от всички сектори. Какво е тяхното отношение към дигитализацията? А какво е нивото им спрямо държавите от другите континенти, с които често работите?
В България общувам най-вече с хора и бизнеси, за които дигитализацията е ежедневие, начин на мислене и основен икономически двигател. Дори и доскоро традиционно по-резистентни към внедряването и използването на иновации отрасли в България започнаха да се адаптират много бързо. Аграрният сектор например. Виждаме много софтуери, които улесняват и подобряват работата в него и го правят конкурентноспособен. Дигиталната трансформация се случва независимо дали сме готови и дали я искаме.
Прекарвам не малко време в държави, който наричаме „развиващи се“ и смея да твърдя, че България разполага с изключителен потенциал. Например не се налага да внасяме човешки капитал, но трябва да го мотивираме и задържим. Също така имаме неограничен достъп до технологии и информация. Според мен са необходими последователни политики в областта на дигитализацията и реални действия по нейното внедряване. Относно нивото ни - бих казал, че сме в подножието на горната половина, но съм твърд оптимист, че ни предстоят хубави дни.
Как бихте оценили атмосферата за правене на бизнес у нас?
Аз съм твърдо убеден, че България е добро място за правене на бизнес и още по-добро за започване на бизнес. Може и да предизвикам усмивки у някой, но прекараното време и работата ми по света ме карат на свой ред да се усмихвам, когато чувам някой да казва колко е трудно в България. А къде е лесно?
Много хора се завърнаха през последните две години и реализират образованието си, идеите си и амбициите си тук. Бизнесът има основни предпоставки, за да работи и да бъде конкурентен. Виждам изключително голяма промяна в отношението и нагласата към вътрешността на страната. Един по-задълбочен поглед и анализ показва, че все повече областни градове предлагат никак не лоши условия за развитие на бизнес. Олекотена и бърза администрация, в пъти по-ниски местни данъци и такси, разходи за данъци, транспорт, работни заплати. Има и много предизвикателства, разбира се, но бизнесът в България умее да се адаптира, а аз вярвам, че дигитилизацията ще го направи още по-устойчив на всички предизвикателства, които неминуемо предстоят наред с успехите.